::

:::

Monday, August 10, 2009

Menulis selepas bercuti panjang..

Teman agak lama bercuti panjang. Tidak mencatat walaupun banyak yang boleh dikongsi. Tapi tuntutan kerja yang agak banyak, tidak sedikitpun memberikan ruang terbaik untuk menulis. Banyak yang menarik respon teman. Dengan H1N1 yang semakin meruncing. Peliknya pula virus inipun seolah - olah hanya nak menyerang institusi pengajian dan sekolah aje..Itupun institusi yang majoritinya pelajar Melayu dan sekolah Kebangsaan.Banyaklah yang terpaksa jadualkan cuti semester. Sekolah pun banyak ditutup.
Pelik juga. Kata pakar H1N1 ini berkaitan dengan babi. Namanya pun selsema babi. Tapi yang banyak yang dijangkitinya pula sehingga ke tahap kehilangan nyawa, mangsa - mangsa yang langsung tiada kaitan dengan babi.
Lepastu, teman pun pelik juga bila pelajar - pelajar universiti dan sekolah yang dikhuatiri dijangkiti tidak dikuarantin. Sebaliknya dilepas balik ke kampung - kampung. Entah le..ada jaminan ke tidak merebak..
Satu lagi yang teman pelik..kalau dah banyak sekolah ditutup kerana dikhuatiri ada jangkitan, tak bolehke petugas khas yang boleh datang ke sekolah..periksa semua murid dan kakitangan, kalu boleh buka juga pemeriksaan percuma untuk ibu bapa kampung berdekatan sekolah tu..entahle..susah sangat ke..
Kita di Gerik, manalah ada peluang yang jauh - jauh tu nak datang ke hospital untuk pemeriksaan. Tapi kalau kita gunakan sekolah..iyalah kita kena turun padang, jangan le hanya tunggu orang kampung turun ke hospital..lain le kalau KK dah isytihar kalah sekali lagi..

No comments:

Post a Comment