::

:::

Wednesday, May 13, 2009

13 Mei 1969 : Pengajaran daripada sejarah..

Kata sejarawan, manusia sepatutnya belajar daripada peristiwa sejarah. Sejarawan juga kata, sejarah peradaban manusia ini, umpama satu kitaran. Mula, kemuncak, jatuh dan mula semula. Dan sebahagian besar sejarawan bersetuju, manusia tidak pernah belajar daripada peristiwa sejarah. Keperitan Perang Dunia Pertama diulang dalam Perang Dunia Kedua. Dan dunia diancam oleh kemungkinan Perang Dunia Ketiga. Kali ini dalam bentuk baru. Perang yang tidak babitkan kekuatan senjata dan tentera sebaliknya dalam bentuk kekuatan ekonomi. Sudah berapa negara yang jatuh bangkrap dan rakyat menderita akibat penjajahan dan penjarahan ekonomi kuasa besar. 1998 kemelesetan ekonomi akibat serangan penyangak mata wang. 2008 manipulasi harga minyak. 2009 kejatuhan sistem ekonomi kapitalis. Semuanya menjurus kepdada kehidupan manusia yang semakin menderita.
13 Mei 1969, ulangtahun sejarah hitam negara jatuh pada hari ini. Semuanya kerana pilihanraya umum. Apabila parti politik yang menggunakan isu perkauman berjaya mengurangkan majoriti Perikatan UMNO, MCA dan MIC serta berupaya menubuhkan kerajaan di beberapa buah negeri, demokrasi yang sepatutnya mendatangkan kesejahteraan rakyat, bertukar menjadi tragedi hitam dalam tamadun negara. Akibatnya banyak nyawa terkorban dan harta benda musnah. Darurat diisytiharkan. Mageran ditubuhkan. Mujurlah kebijaksanaan kepimpinan Almarhum Tun Abdul Razak, memungkinkan Malaysia terus wujud dalam keadaannya hari ini.
Tetapi seperti kata sejarawan, 13 Mei 1969 seolah - olah tidak memberikan pelajaran kepada generasi baru Malaysia yang semakin maju dan makmur. 2009, seolah - olah sepertimana semasa 1969. Keputusan PRU12 inipun mirip keputusan 1969. Isu perkauman disemarak dan dibangkitkan. Bukan Melayu bahkan jauh lebih berani daripada 1969 dengan tuntutan - tuntutan yang tidak munasabah. Dan lebih dasyat lagi, bukan Melayu mendapat dokongan kuat pula beberapa krat Melayu. Lebih meyedihkan lagi, parti chauvanist Cina yang amat tebal dengan perkauman Cina nya, yang masih terus mendokong perjuangan abangnya di Selatan Tanahair, mendapat sokongan pula daripada parti Melayu yang mengagaskan perjuangan Negara Islam dan didokong pula oleh orang Melayu yang kononya takut tidak masuk syurga jika tidak menyokong parti Melayu ini.
Teman yakin. Pengajaran daripada peristiwa 13Mei 1969 sudah tiada lagi dalam jiwa anak - anak pelbagai bangsa Malaysia ini. Lagipun, bercakap mengenai 13 Mei 1969 baik kepada anak - anak sekolah atau di menara gading, seolah - olah diharamkan. Generasi muda hari ini seolah - olah dijanakan dengan betapa makmur, mewah dan majunya negara tercinta ini. Mereka akhirnya tidak tahu dan tidak sedar, suatu ketika dahulu, ada sejarah hitam dalam kemakmuran yang dinikmati hari ini.
Dan tentulah lebih malang, yang banyak lupa tentang keperitan 13 Mei 1969 adalah generasi muda Melayu. Orang Muda Melayu yang ketinggalan dalam segala bidang kecuali tentang dadah, rempit, ragut, punk, black metal, buang anak, hiburan dsb. Orang muda Melayu yang difahamkan tentang perpaduan dan intergriti nasional yang akhirnya merugikan mereka. Menjadikan mereka sebagai Melayu yang akan sentiasa mengalah atas nama perpaduan dan intergrasi nasional.
Dalam bab belajar daripada sejarah 13 Mei 1969 ini, rasanya bukan Melayu lebih belajar dan waspada. PRU12, PRK Bukit Gantang dan PRK Bukit Selambau, jelas memperlihatkan bagaimana mereka belajar daripada sejarah. Bagaimana makna perpaduan dan intergrasi nasional dimanfaatkan mereka untuk kepentingan mereka dan terbukti amat menguntungkan mereka.
Kita di Gerik, masih lagi hairan. Melayu ada 36 kerusi, Bukan Melayu ada 23 kerusi di DUN Perak, tetapi kalau Nizar jadi MB, yang memerintah Perak tetap juga bukan Melayu..belajarlah daripada mereka..

No comments:

Post a Comment