::

:::

Saturday, May 9, 2009

Tewas di DUN, rasanya mereka tetap ketawa..

Itulah YB Pakatan Pembangkang. Yang Berhormat. Tapi Yang Berhormat tidak tahu menghormati. Lantas bagaimana mungkin mereka meminta rakyat menghormati mereka. Dewan Undangan bukan maksudnya dewan bagi orang yang di undang. Tapi singkatan daripada Dewan Perundangan. Dewan tempat penggubal undang - undang bersidang. Tempat di mana undang - undang dan akta diluluskan. Tapi ada YB sendiri yang tidak hormati undang - undang.
Apakah keperluan Siva, mengarahkan 10 YB BN keluar Dewan, sedangkan mahkamah memutuskan mereka berhakl hadiri sidang ? Apakah matlamat ADUN Pakatan Pembangkang tergesa - gesa memasuki Dewan selepas sahaja Pemangku Sultan selesai menerima tabik hormat ? Apakah keperluan mereka untuk mengoyak label nama YB BN yang telah ditempatkan di sebelah kanan Speaker ? Apakah kelakuan yang boleh dilabelkan atas tindakan YB Pakatan Pembangkang menyerbu tempat duduk YB BN. Rosakkan pembesar suara. Membaling buku peraturan Dewan ? Terlebih besarnya lagi, siapakah Sivakumar yang sembrono menggunakan kuasa Speaker sehingga Pemangku Sultan kena menunggu sehingga hampir 6 jam ? Gamaknya pada fikiran mereka, kedudukan Speaker jauh lebih tinggi daripada Pemangku Sultan, yang mewakili Paduka Sultan, Raja dan Pemerintah Negeri Perak Darul Ridzuan. Atau kekecohan yang dibangkitkan oleh Sivakumar dan beberapa YB DAP, lebih bersifat untuk membuktikan mereka tidak pernah peduli danmenghormati institusi Raja - Raja Melayu. Lebib bodoh lagilah bilamana ada pula politikus bebal di kalangan Melayu yang bersengkokol dengan Sivakumar dan DAP.Pakatan Pembangkang sudah melampau batasan politik negara kita.
Wahai bangsa Melayu ku. Melayu ku yang mesti beragama Islam dalam Perlembagaan Persekutuan. Dan Islam yang didaulatkan dalam negara ini, tidak boleh diganggu gugat oleh bukan Islam kerana di payung oleh Raja - Raja Melayu. Bukankah jika runtuhnya institusi Raja - Raja Melayu, maka payung yang selama ini menjagai kedaulatan dan syiar Islam di negara yang berbilang kaum dan agama ini, maka turutlah terbuka kedaulatan dan syiar Islam untuk dicerobohi dan diperlakukan sesuka hati. Sedarlah tentang permainan mereka yang bukan sekadar mensasarkan Kesultanan Melayu, tetapi jauh daripada itu, sasaran lebih jauh ialah Islam Agama Kita, Hak Istimewa kita sebagai pribumi, Bahasa kita, Tanah Rizab kita.
Walaupun mereka tewas dalam DUN Perak, tetapi sekurang - kurangnya mereka berjaya juga merealisasikan sikap tidak menghormati Sultan Melayu, sikap yang sejak dahulu menjadi impian mereka. Dalam tewas mereka sebenarnya ketawa besar. lebih besar ketawanya, kerana ada juga orang Melayu yang turut tertawa bersama mereka..
Kita di Gerik, ada Melayu yang pasang sepanduk ada gambar roket DAP dalam kawasan masjid..dulu masa mereka memerintah..11 bulan..entahlah, DAP dah terima ke penubuhan Negara Islam..

No comments:

Post a Comment