::

:::

Monday, May 25, 2009

Teng Hock Nan..kemanusiaan melampau dan publisiti bodoh..

Ching Peng. Teman bukan lahir zaman Bintang Tiga memerintah sebaik sahaj Jepun menyerah diri. Tapi teman lahir di kawasan paling akhir di bumi Malaysia ini yang diisytiharkan sebagai kawasan putih, bebas daripada ancaman pengganas komunis. Dan sepanjang sejarah hidup teman, teman diceritakan, membaca, bertemu sendiri dengan mereka yang menderita akibat keganasan pengganas komunis yang dipimpin oleh Chin Peng. Dan Chin Peng, sampai bila - bila pun adalah Penderhaka Tanah Air Nombor Satu.
THN, kena menghargai sejarah Tanah Melayu dan Sejarah kewujudan negara bangsa yang kita nikmati hari ini. Bermula dengan kedatangan Portugis, Melayu lah yang berlumuran darah mempertahankan setiap inci kehormatan Melaka. Belanda, selepas itu, Melayu jugalah yang menjulang tombak dan keris. Datang Inggeris, Melayu jugalah yang melibas pedang dan golok mempertahankan kedaulatan setiap inci bumi tercinta ini. Apabila Inggeris menubuhkan Gagasan Malayan Union, dengan tujuan menjadikan Tanah Melayu ini sebagai jajahan takluk sepenuhnya, Melayu inilah juga yang berarak di seluruh negara sehingga menggagalkan niat British dan membuka ruang ke arah kemerdekaan Tanah Melayu. Hanya setelah mereka merasakan kemerdekaan Tanah Melayu menjadi ancaman besar kepada survival mereka, barulah mereka mula menunjukkan minat terhadap proses kemerdekaan negara.
THN, Chin Peng tu kepala pengganas komunis. Berapa banyak nyawa yang tidak berdosa, harta benda yang lebur, kehidupan yang tidak aman, janda - janda, anak - anak yatim kerana kekejaman Chin Peng dan gerombolannya. Orang Cina pinggir hutan pun tidak hidup dengan tenteram sehinggakan orang Melayu bermurah hati membenarkan kerajaan British melaksanakan pembinaan Kampung Baharu bagi menempatkan masyarakat Cina pinggir hutan.
Kita yakin, THN tidak minat belajar sejarah. Apa lagi nak belajar tentang sejarah Tanah Melayu. Jauh sekalilah nak belajar sejarah perjuangan orang Melayu sejak Portugis hinggalah kemerdekaan. Tapi sekurang - kurang nya, belajarlah tentang sensitiviti orang Melayu.
Chin Peng, teman yakin Rukun Negara pun dia tak kisah. Pertama, komunis mana percaya pada Tuhan. Kedua, komunis nak wujudkan Republik ( macam nampak idea beberapa kerat parti politik sekarang ni ), jadi manalah nak setia kepada raja dan negara kita. Ketiga, komunis mana nak terima Perlembagaan seperti negara kita, ada mengenai raja, mengenai Islam , mengenai hak istimewa bumiputera. Keempat, komunis mana nak terima undang - undang yang kita gunakan sekarang, apatah lagi untuk wujudkan pelbagai parti yang akan menduduki Dewan Parlimen dan DUN. Kelima, komunis mana ada cerita tentang kesopanan dan kesusilaan, apa yang diperjuangkan adalah kononnya kesamarataan tanpa menghormati kewujudan pelbagai strata masyarakat..
Jadi teman yakin. Ideologi komunis seolah kepercayaan agama bagi penganut fahamannya. Tidak semudah itu untuk Chin Peng hendak melupakan apa yang dianuti, dipercayai dan diperjuangkan nya seumur hidupnya ini. Atas dasar apa lagi sebenarnya untuk THN hendakkan Chin Peng dibenarkan balik. Takkanlah hanya itu sahaja satu - satunya perkara terpenting yang mampun menarik kembali sokongan masyarakat Cina terhadap BN. Kalau begitu, setelah sekian lama menikmati kehidupan kelas pertama di Tanah Melayu ini, takkanlah Chin Peng juga yang jadi hero masyarakat Cina. Tak adalah bezanya dengan cara Chin Peng tafsirkan Rukun Negara.
Kita di Gerik, heran juga, bos THN jadi menteri yang jaga hal perpaduan dan intergrasi. Rasanya cara THN berfikir ini tidak menyumbang kepada kerja keras bosnya untuk perpaduan dan intergrasi nasional. Lagipun kita faham, tentera dan polis yang korbankan jiwa dan raga sepanjang menentang komunis tu, kebanyakkannya Melayu, manalah THN nak fahami perasaan mereka..

No comments:

Post a Comment