::

:::

Sunday, May 24, 2009

Ahmad Awang:BN kononnya tiada majoriti..

Balik daripada Teluk Intan, Sambutan Hari Guru Pkt Negeri, terus rebah, demam. Sehari sebelum Mahkamah Rayuan putuskan Dr.Zambry, Menteri Besar Perak yang sah. Keputusan yang membuktikan Paduka Seri Sultan Perak tidak silap dalam melaksanakan Undang - Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.
Cadangnya nak berehat le daripada mencatat sesuatu dalam blog. Asyik mengadap suratkhabar ajelah. Terbaring atas katil. Tapi bila baca surat khabar tertarik pula dengan berita, Ahmad Awang, Pesuruhjaya PAS Perak kata, walaupun Mahkamah Rayuan iktiraf Dr. Zambry sebagai Menteri Besar perak yang sah, tapi dia kata BN cuma ada 28 kerusi, Pakatan Pembangkang ( meluat nak sebut Pakatan Rakyat sebab seorang orang kuat PAS yang dah pun letak jawatan beritahu teman PKR tu maknanya Pening Kepala Rakyat ) pun ada 28 kerusi. Kata Ahmad Awang 3 kerusi Bebas tu tak boleh kira, sebab bukan wakil BN.
Sampai macamtu sekali rakyat nak dibobokkan dengan cerita - cerita yang sudah memperlihatkan ketololan mereka yang mabukkan kuasa. Kononnya atas nama rakyat. Kalau tafsiran Ahmad Awang, BN cuma ada 28 kerusi tidak termasuk kerusi Bebas kerana bukan wakil BN, macamana pula pemerintahan 11 bulan pakatan pembangkang. Mana pula dapat 28 kerusi tu. Berbanding BN yang ada 28 kerusi atas tiket satu parti dan satu simbol dan UMNO sendiri atas nama BN ada 27 kerusi, maknanya sejak keputusan PRU12 lagilah BN dah sepatutnya tubuh kerajaan. DAP cuma ada 17 ( dah hilang satu ), PAS ada 6, itupun sebab PKR tinggal 5 kerusi lepas hilang 2 kerusi. Daripada kerusi yang dimenangi inipun kalau dicongak secara bodohpun, BN lah yang majoriti. Ada ke DAP, PAS dan PKR dah bergabung atas nama satu parti, satu simbol. Sanggupke PAS nak korbankan nama Parti Islam Semalaya tu untuk guna nama dan tiket Pakatan Pembangkang. Simbol mana nak dibuang, Bulan ke, Roket ke atau Mata Sepet Biru tu.. Gitulah..kalau pembangkang hanya ikrarkan sokongan untuk bentuk kerajaan, walaupun bukan dalam satu parti atau satu simbol, boleh..boleh..boleh..kononnya demokrasi, kononnya atas kehendak rakyat. Tapi BN yang dah solid 28 kerusi, dan 3 wakil Bebas dah ikrarkan sokongan dan diketahui oleh seluruh pelusuk rakyat, termasuk Ahmad Awang dan Nizar, tak boleh..tak boleh..tak boleh..kononnya juga atas nama rakyat, atas nama demokrasi..entahlah rakyat mana nak dibohongi oleh Ulama Pas ini, demokrasi mana pula yang terpakai bila tidak berpihak kepada mereka.
Sudahlah tu..PRU13 rakyat diberikan semula kuasa menghakim. Seperti kata Dr. Zambry, masa ini digunakan untuk bekerja kepada Rakyat, pemerintah melaksanakan tugas, tanggungjawab dan amanah manakala pembangkang pula menjadi pembangkang yang membantu memberikan kesejahteraan kepada rakyat..
Kita di Gerik, ada kawan sebut, kalau 1 hakim, mungkin boleh berlaku kesilapan, tetapi kalau dah 3 hakim sebulat suara buat keputusan, takkan tiga - tiga silap..merayu tu hak mereka..

No comments:

Post a Comment