::

:::

Friday, May 15, 2009

5 ADUN PAS mungkin keluar PR

Katanya khabar angin. Itu berita yang ditulis dalam akhbar. Seperti biasa jurucakap PR ( Pakatan Pembangkang ) akan kata itu semua khabar angin. Semuanya strategi UMNO dan BN. Strategi untuk gugat kesepakatan PR. Tapi yang peliknya tak ada pula penafian daripada ADUN PAS. PR kata kalau nak keluar mestilah 6 orang, kenapa pula 5. Iyalah, seorang lagi tu Nizar. Mungkin 5 ADUN PAS ni dah tak lagi iktiraf Nizar sebagai salah seorang ADUN PAS. Mungkin juga mereka dah terima hakikat bahawa Nizar kini ADUN DAP. Iyalah kalau sebahagian besar yang ditunjukkan oleh Nizar, baik semasa memerintah ataupun semasa hilang kuasa pemerintahan, lebih memperlihatkan wajah Ngeh dan Nga daripada wajah YB Hadi Awang mahupun Tuan Guru.
Teman pun rasanya begitu banyak untuk mempercayai. Petang tadi teman tengok video apa yang berlaku di DUN Perak tempoh hari. Tengok bagaimana Siva, Nizar, Ngeh dan Nga seperti tidak berpelajaran mengetuai asakan ADUN PR menyerbu kawasan duduk BN. Rampas mikrofon. Serang Setiausaha Dewan. Serang SUK. Serang Timbalan Speaker. Menjerit kata - kata kesat. Rosakkan mikrofon meja ADUN BN. Duduk tempat Speaker. Membaling buku peraturan. Rampas buku peraturan dan hempaskan. Buku peraturan tu pula ada doa pembuka dewan. tentulah doa itu terkandung ayat - ayat suci Al-Quran. Itupun turut dihempaskan.
Melihat tontonan itu, kita lihat bagaimana sebahagian besar yang berlaku seperti pengganas dalam DUN itu, adalah ADUN DAP dan PKR. Semuanya Cina, India dan Sikh. Satu - satunya yang turut serta dan tentulah tidak kisah buku doa pembukaan dewan dihempas begitu tanpa hormati ayat - ayat suci Al-Quran di dalamnya, ialah Nizar. Satu - satunya ADUN PAS yang dilihat dalam tontonan tu. Nizar pula sama ada sentiasa berada atau diekori pula oleh Ngeh DAP. Macam belangkas. Tak tahulah sama ada Ngeh ekori Nizar ataupun Nizar perlukan nasihat Ngeh menghadapi suasana dalam Dewan. Kena panggil oleh Pemangku Raja pun, Ngeh mengekor Nizar menghadap Tuanku.
Cuma dalam tontonan itu, teman tak nampak kelibat 5 lagi ADUN PAS. Teman lebih untuk percaya, 5 ADUN PAS pun mungkin rasa cukup terhina. Melihat tindak tanduk ADUN DAP dan PKR yang menyerbu tempat BN dan mensasarkan ADUN UMNO, yang tentulah Melayu dan Islam sama dengan 5 ADUN PAS itu. Teman yakin, 5 ADUN PAS itupun cukup rasa terhina akaibat perbuatan ADUN DAP dan PKR itu yang langsung tidak menunjukkan hormat kepada Pemangku Sultan yang terpaksa menunggu hampir 5 jam untuk laksanakan tanggungjawab merasmikan sidang. Teman juga percaya, 5 ADUN PAS itu pun rasa amat malu melihat gelagat Nizar yang seolah - olah hanya menurut Ngeh dan Nga serta ADUN DAP dan PKR yang berlagak samseng dalam Dewan yang mulia tu.
5 ADUN PAS ini, teman percaya, mula membandingkan apa yang berlaku dalam Dewan dengan perjuangan Islam yang di bawa oleh parti mereka. 5 ADUN PAS ini juga dapat menyaksikan gelagat mana yang sebenarnya lebih menjurus kepada kehendak Islam yang mereka perjuangkan. Teman percaya, 5 ADUN PAS ini akan terasa amat malu untuk menonjolkan perjuangan Islam mereka dalam gagasan pakatan pembangkang yang mencemarkan Islam. Menghina Pemangku Sultan yang menjadi payung kepada kesejahteraan Melayu dan kedaulatan syiar Islam.
Teman percaya, 5 ADUN PAS ini, jika benar apa yang dikhabarkan, telah membuat pertimbangan terbaik dalam penglibatan mereka dalam politik. Pertimbangan terbaik dalam memastikan Islam dan Melayu terus terbela di Perak dan di tanah air kita. Teman tidak harapkan mereka menyertai UMNO atau menyokong BN. Sekadar mereka keluar dari Pakatan dan menjadi ADUN Bebas yang berkecuali, sudah cukup untuk melumpuhkan keegoan DAP dan PKR yang tidak sekeratpun menunjukkan rasa hormat mereka kepada Islam. Lupakan Nizar. Lebih penting kepada beliau hanyalah untuk pertahankan kerusi MB, dan tentulah disokong kuat Ngeh dan Nga, DAP dan PKR, agar agenda sebenar mereka untuk kepentingan kaum mereka, menghina dan menidakkan kehadiran Paduka Sultan dapat direalisasikan.
Kita di Gerik, percaya 5 ADUN PAS ini perlu lebih bijaksana dalam bersiasah..agar tidak menang sorak kampung tergadai..

No comments:

Post a Comment