::

:::

Thursday, May 7, 2009

DUN Perak..moga menjadi pemimpin yang matang..

7 Mei 2009, selepas pelbagai kehodohan politik yang mencemarkan politik negara, Paduka Seri Sultan Perak memberikan perkenan untuk Sidang Perak diadakan. Perkenan ini hendaknya akan membolehkan pemimpin yang dipilih dan disandarkan harapan kepada rakyat, sama ada wakil kerajaan ataupun Pakatan Pembangkang, dapat menunjukkan kesetiaan dan rasa hormat kepada Paduka Seri Sultan Perak. Menunjukkan rasa hormat kepada rakyat yang telah melaksanakan tanggungjawab kepada negara dengan mengundi semasa PRU12. Menunjukkan rasa hormat kepada rakyat yang sudah muak melihat kerenah tidak sudah - sudah segelintir pemimpin yang hanya memperjuangkan kedudukan dan periuk nasi mereka tanpa memikirkan kedudukan dan periuk nasi rakyat. Menunjukkan kematangan yang tinggi dalam menjunjung demokrasi seperti mana rakyat melaksanakan tanggungjawab dengan matang dalam PRU12. Menjadi suri teladan kepada kesetiaan terhadap paduka Seri Sultan. Menjadi suri teladan kepada kepatuhan undang - undang.
Rakyat kebanyakan di bandar dan desa, menjalani kehidupan seharian tanpa sedikitpun menjengah dalam kekalutan politik yang sentiasa dicipta dengan pelbagai dalih atas nama rakyat dan demokrasi. Bukan kita tidak prihatin, tetapi rakyat kebanyakan pun tahu dalam keadaan sekarang, kebenarannya berpihak ke mana. Peraturan dan undang - undang menyebelahi kepada siapa.
Nizar, Siva, Ngeh dan Nga, cukup dan berhentilah. Terimalah hakikat kekuasaan pemerintahan negeri hanya diberikan selama 11 bulan sahaja. Manusia terpelajar seperti anda, jauh lebih mengetahui kebenaran sebenar-sebenarnya kedudukan anda sekarang. Tapi sayangnya, kecerdikan anda yang sepatutnya digunakan untuk memperjuangkan kepentingan rakyat, anda gunakan untuk mengelirukan rakyat. Menyemarakkan kebebalan terhadap penyokong - penyokong anda. Menyalakan api perjuangan yang tidak halal baik disisi undang - undang mahupun disisi agama. Semuanya bertopengkan atas kehendak rakyat. Atas kepentingan rakyat. Sedangkan hakikatnya, anda berasa begitu tidak sempat sepenuhnya menikmati puncak kekuasaan. Baik sebagai MB. Baik Sebagai Speaker. Baik sebagai Exco. Akhirnya yang naik turun mahkamah, yang masuk penjara, adalah penyokong - penyokong anda yang anda humbankan pemikiran bohong anda tentang kebenaran.
Terimalah kedudukan anda hari ini. Jadilah pembangkang yang dapat memberikan impak maksimum kepada rakyat. Bersidanglah dengan aman dan tenang. Bersidanglah dengan matang. Kalau di bawah pokok pun dalam panas terikpun, anda bersidang dan kononnya membincangkan permasalahan rakyat, kini anda bersidang dalam kehebatan kerusi empuk dan hawa dingin, sepatutnya tentulah semakin mencurah - curah pandangan dan idea untuk manfaat rakyat. Itupun jika benar, anda memperjuangkan nasib rakyat.
Selamat Bersidang..di situ tempat manusia terpilih sebagai pemimpin rakyat, jangan jadikan pentas Raja kepada segala Raja Lawak..
Kita di Gerik, PAS ada UMNO pun ada, malam tadi bersembang di Medan Takong, kisah Zamri bawa balik kereta baru..selamat memandu ya sahabat..ubat nyamuk dah beli ke..

No comments:

Post a Comment