::

:::

Sunday, May 3, 2009

Gerik Kita : Kenapa tak boleh komen...

Itu antara soalan yang banyak dihantar. SMS ada. emel pun ada. Yang klik kat ikon komen pun ada. Bukan tak boleh komen. Masih boleh buat komen. Cuma komen yang dihantar kena tapis dulu.
Di Malaysia, tahap kematangan menghantar komen ni rasanya belum cuku tinggi. Kalau yang dimuatkan dalam blog, terkena pula kepada diri sendiri, bukan komen membina yang teman dapat. Maki hamun. Carut. Itu lah tahap sebahagian besar yang melayari blog. Kalau kepada Paduka Seri Sultan dan Mufti pun mereka boleh kirimkan carutan dan makian, apalah sangat orang macam teman.
Tentulah minat orang macam teman ni, yang kadang - kadang berjaga malam kerana minat untuk berkongsi pandangan dan menulis, asyik dapat carutan dan makian sahaja, lama - lama teman pun tak minat nak memblog. Entahlah, yang ramai melayari blog orang Melayu. Orang Islam. Sepatutnya dengan budaya Melayu yang berhemah dan bersopan santun, serta penganut Islam dengan iman dan ketinggian budi, tidak sepatutnya ada budaya carut mencarut dan maki memaki ni. Bukanlah teman takut. Cuma teman tak mahu minat teman ni nanti mati begitu sahaja.

Kita di Gerik, Melayunya berkelahi pun di sulam pantun..

No comments:

Post a Comment