::

:::

Friday, May 15, 2009

Baru Keputusan Mahkamah Tinggi, Nizar..

11 Mei 2009, sambutan Ulang Tahun UMNO. Hari itu juga Mahkamah Tinggi buat keputusan Nizar MB yang sah. Peguam Zambry rayu penangguhan untuk kuatkuasa keputusan Mahkamah Tinggi. Hakim tolak. Tapi bukan maksudnya tak boleh merayu. Hakim arahkan peguam Zambry pohon rayuan bertulis.
Tapi Nizar tidak sabar. Keluar Mahkamah Tinggi terus buat pengumuman. Nak masuk Pejabat MB. Dah nak mula kerja dengan exco - exco nya. Lebih daripada itu, Nizar dah pasang balik tag Menteri Besar atas plet kereta Camry rakyat yang dia gunakan itu.
Semua orang faham. Orang kampung di Gerik pun faham. Dalam sistem Mahkamah, selepas Mahkamah Tinggi ada lagi 2 Mahkamah yang lebih tinggi. Ada Mahkamah Rayuan dan ada Mahkamah Persekutuan. Jadi keputusan Mahkamah Tinggi belum muktamad. Nizar belum betul - betul sah jadi MB.
12 Mei Zambry failkan rayuan di Mahkamah Rayuan untuk tangguhkan dulu penguatkuasaan keputusan Mahkamah Tinggi yang putuskan Nizar sebagai MB Perak. Rayuan Zambry diterima dan Zambry masih lagi MB Perak yang sah. Nizar sempat masuk Pejabat MB sekejap, lepas itu keluar. Katanya hormati keputusan Mahkamah Rayuan. Tetapi masa Sidang Dewan, 10 ADUN BN dan Bebas yang dibenarkan hadir Sidang DUN oleh Mahkamah, tidak dipatuhi oelh Speaker dan tentunya disokong oleh Nizar. Awal - awal lagi 10 DUN BN dan Bebas ni diarahkan Siva keluar kerana telah digantung dan letak jawatan. Yang ini tidak pula nak hormati keputusan Mahkamah.
Lepas itu, Nizar pula failkan rayuan untuk ketepikan keputusan Mahkamah Rayuan tangguh kuatkuasa keputusan Mahkamah Tinggi yang menyebelahi Nizar. Isnin 18 Mei ini akan ada keputusan. Tapi itupun belum muktamad. Zambry telah kemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang isytihar Nizar sebagai MB. Keputusan di Mahkamah Rayuan, memihak kepada sesiapapun masih juga belum muktamad. Yang kalah akan memfailkan pula kes ke Mahkamah Persekutuan, mahkamah tertinggi dalam negara kita.
Selepas Mahkamah buat keputusan, barulah segala - galanya muktamad. Terungkai. Persoalannya, bolehkan Nizar, Ngeh dan Nga menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan sekiranya keputusan Mahkamah Persekutuan mengisytiharkan pula Zambry sebagai MB ( marilah kita berdoa demi agama, bangsa dan Tanah melayu yang kita cintai ini ). Ataupun kalau memihak kepada Nizar, bolehkah Nizar menerima hakikat bahawa beliau tidak lagi dapat sokongan majoriti dalam DUN. Tambahlah pula dah tersebar khabar angin 5 orang ADUN PAS akan meninggalkan Nizar dalam pakatan pembangkang.
Jadi teman pun pelik bila ada analisis yang katakan apa yang berlaku di Perak sebagai krisis yang seolah - olah tiada penyelesaian. Sabar. Tunggu keputusan mahkamah. Lepas itu kita ada satu lagi. Sidang Dewan. Selesaikan pula dalam Dewan. Jangan hanya kata rakyat yang hendak PRK di Perak. Jangan lupa UMNO menang 27 kerusi. Pengundi yang menyokong 27 ADUN UMNO dan 1 kerusi MCA, pun rakyat juga. Bahkan rakyat terbanyak jika dibandingkan 17 DAP, 6 PAS dan 6 PKR, yang sampai sekarang pun belum terbentuk secara rasmi sebagai satu parti dengan satu simbol. Jadi, bukanlah susah sangat Nizar, kalau dah ditakdirkan Mahkamah berikan keputusan menyebelahi Nizar, jalankan tanggungjawab dengan memanggil Sidang DUN, dan terimalah hakikat kalau benar kita kehilangan sokongan majoriti dalam dewan. orang kampung pun tahu, kalau dah tidak dapat sokongan majoriti, lebih manis untuk kita mengundur kerana majoriti dah tak terima kita. Jangan sentiasa gunakan alasan atas kehendak rakyat aje..
Kita di Gerik, sentiasa teringat ucapan Nizar di Istana, semasa perlantikan MB dan semasa ucapan taat setia semasa Jubli Perak Pemerintahan Sultan Perak.."Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."...takkanlah kepada Allah pun nak dipohon sembah derhaka juga..

No comments:

Post a Comment