::

:::

Friday, May 8, 2009

Ragut dan rempit..kita bermusim

Takziah kepada keluarga Allahyarhamah Jamilah Selamat dan Allahyarhamah Saripah Mohd Noor. Satu tragedi yang menyedihkan kita. Tragedi yang memberikan gambaran bahawa ada segelintir manusia yang tidak pernah menghargai nyawa insan yang lain. Apakah di negara yang tercinta ini, kaum hawa tidak lagi selamat untuk hanya membawa beg tangan di jalanan ?

Bila ada kes ragut membabitkan kehilangan nyawa, seluruh negara memperlihatkan keazaman dan kesungguhan untuk mengatasi gejala ini. Daripada pelbagai pakar mengenai jenayah sehinggalah kepada pihak berkuasa, semuanya melontarkan pandangan dan keazaman untuk memastikan peristiwa sebegini tidak berulang. Selepas beberapa ketika nanti, apabila gejala ragut ini reda, maka keazaman pun turut sama reda. Pandangan dan pendapat yang dilontar dan didebatkan untuk mencari kaedah pencegahan terbaik, akhirnya juga turut 'ditongsampahkan'.

Teman yakin, jika semua pihak memperlihatkan keprihatinan dan keazaman berterusan, masalah ini jikapun tidak dapat disifarkan, sekurang - kurangnya dapat juga dikurangkan peristiwa sehingga meragut nyawa.

Begitu juga dengan masalah merempit. Sehari dua ini, baik di Ipoh mahupun di KL, gerakkan besar - besaran diadakan untuk menahan mat rempit. Sehari dua pula selepas itu, gerakkan sebegitu kemudian dilupakan. Teman amat bersetuju dengan cadangan agar hukuman berat dikenakan terhadap pelumbah haram dan peragut ni. Sita kenderaan. Sita bukan makna boleh dapat balik. Sita dan musnahkan sepertimana yang dilakukan terhadap dadah yang dirampas. Penjarakan mereka. Seperti kata TS Lee Lam Thye, bagi pesalah juvana, masukkan ke Sekolah Henry Gurney. Biar mereka diajar untuk menjadi manusia berguna.

Dulupun, DS Shahidan Kasim cadangkan 'perintah berkurung' kepada anak - anak bawah 18 tahun. Tapi tidak disokong. Kononnya atas nama hak asasi manusia. Atas nama kebebasan. Apalah salahnya jika cadangan itu dilaksanakan dengan garis panduan yang jelas. Dan sekarang, bukanlah satu perkara yang luarbiasa anak - anak bawah 18 tahun terjebak dengan mudah dalam salah laku jenayah. Ingin hidup bebas. Ingin hidup mewah. Dan jika keinginan memiliki tidak mampu, maka ragutlah pilihan mereka, tanpa sedikitpun belas kasihan.
Kita di Gerik, kadang - kadang hairan, kapcai sekalipun, kelajuan maksimumnya kadang - kadang boleh capai 160km/sejam..kenapa tak hadkan hingga 100km/sejam..

No comments:

Post a Comment