::

:::

Sunday, May 3, 2009

Antara tol lebuhraya dengan bayaran parking pasaraya..

Ke Ipoh hari ni, anak ajak ke Jusco. Nak belikan alat tulis dan makanan ringan. Kawan di asrama pun kirimkan KFC. Bila membelok untuk masuk kawasan letak kereta di Jusco, wah..dah kena beratur. Kereta masuk satu persatu. Selalunya tidak ada masalah.
Sampai giliran teman masuk, barulah tahu. Nak masuk parking Jusco dah kena ambil tiket. Di situ tertulis bayaran parking dikenakan RM1.00. Kena bayar di mesin automatik di dalam Jusco. Tak kiralah sama ada parking penuh ke tak penuh. Kalau lah parking benar - benar penuh, nak keluar ke tempat lain, masih nak kena pergi ke mesin automatik bayaran parking. nanti tak boleh keluar pula.
Dah ambil resit parking, nak cari parking di Jusco bukan perkara mudah. Parking nya memang luas. Tapi 30 minit berlegar - legar masih tak dapat parking kosong. Kena bayar pun tak semestinya kita selesa dapat parking. Nak keluar sat lagipun satu bab lagi. Kena beratur kat mesin auto bayaran parking. Kalau dah bayaran tetap RM1.00, tak usahlah bebankan pengguna kena beartur dan buang masa pula di situ. Kutip saja di laluan masuk RM1.00. Macam di Parkson.
Entahlah, kita pun hairan. Sekarang ni, pasaraya macam Jusco bukan sahaja jual barangan dan keperluan, tempat parking yang sepatutnya jadi tanggungjawab mereka pun dah dijual. Hairan lagi kita, pengguna tak bising pun walaupun keletihan cari parking kosong. Untung saja lah pasaraya besar ye..
Tapi kalau kemudahan lebuhraya yang sudah semestinya demi keselesaan pengguna, jauh daripada kesesakan yang memenatkan macam di Jusco, dikenakan tol, riuh - rendahlah pengguna. Lebih riuh lagi persatuan pengguna. Teramat riuhlah lagi pakatan pembangkang. Tapi Jusco dah ambil untung, semua diam seribu bahasa.
Kita di Gerik, banyak lagi parking percuma. Jangan nanti tempat parking yang letakkan deretan kedai makan Melayu di Medan Takong pun nanti kena tol..jangan asyik fikir duit aje le..

No comments:

Post a Comment