::

:::

Tuesday, May 12, 2009

NIZAR : Sabar dahulu..

Mahkamah Tinggi dah putuskan. Nizar masih MB Perak yang sah. Menarik untuk melihat kenyataan PM, TPM, Hishamuddin dan Zambry, yang menerima keputusan mahkamah dengan hati terbuka. Temanpun tertarik juga dengan kenyataan Mursyidul Am PAS, sekarang ni undang - undang sudah tertegak kembali dengan keputusan Mahkamah Tinggi mengenai kes Nizar. Biasalah tu, keputusan memihak pakatan pembangkang, jadi adillah.
Nizarpun dah buat kenyataan. Di luar Mahkamah Tinggi. Nizar dengan Exco nak segera bertugas. Nak mengadap Paduka Sultan, nak memohon perkenan bubar DUN. Nizar, kalau bab mengelirukan rakyat ini memang cekap. Iyalah, yang menjadi sifunya Ngeh dengan Nga. Lagipun nak percepat lah masuk pejabat, sebab ada ratusan lagi kampung baru Cina yang belum dapat hak milik kekal. Walaupun Nizar tahu kampung baru Cina didirikan zaman darurat dulu atas Tanah Rizab Melayu. Percuma sahaja mereka dapat tanah orang Melayu. Satu lagi, hasrat untuk kurniakan tanah kepada sekolah - sekolah swasta Cina yang sembilan buah tu pun belum tertunai lagi.
Tapi, Nizar kena sabar. Nizar orang terpelajar. Walaupun bukan jurusan undang - undang, seorang jurutera yang dilahirkan oleh dasar yang dilaksanakan UMNO dan BN seperti Nizar ni takkan tidak memahami prosedur perundangan. Teman yang mengaji setakat Tingkatan 6 ni pun boleh faham. Keputusan terbaru ini, baru keputusan Mahkamah Tinggi. Ada lagi. Ada Mahkamah Rayuan. Dan lepas itu ada Mahkamah Persekutuan. Belum betul - betul sah sebagai MB lagi. Zambry pun dah failkan rayuan. Hari ini pun Mahkamah Rayuan dah tangguhkan dulu keputusan sehingga Mahkamah Rayuan dengar dan buat keputusan. Setakat hari ini mulai 1.15 th, Zambry masih lagi MB Perak. Lepas ini, kalau Nizar menang kes, sahlah Nizar MB Perak. Teman percaya, UMNO dan BN akan terima dengan hati terbuka.
Tapi kalau Nizar tetap MB sah, Nizar pun tak dapat majoriti sokongan ahli Dewan. UMNO dan BN ada 28, campur dengan 3 ADUN Bebas yang sokong BN dah jadi 31 manakala Pakatan Pembangkang ada 28 ADUN. Jadi walaupun Nizar MB, Nizar tidak dapat sokongan majoriti. Nizar tidak boleh mengadap Paduka Sultan untuk bubar Dewan. Lagipun bubar Dewan ni kuasa mutlak Sultan.
Pilihan yang Nizar ada adalah mengadakan Sidang Dewan. Dengan Speaker baru Datuk Ganesan sah perlantikannya sebagai Speaker, tidak mungkin Nizar adakan sidang Dewan. Kalau adakan juga, Nizar akan hadapi undi tidak percaya. Kita yakinlah, Nizar akhirnya akan tumbang dengan undi tidak percaya ini. Inilah yang hendak dielakkan oleh Nizar, Ngeh dan Nga. Jadi sekarang ni, walaupun mereka amat arif tentang keputusan Mahkamah Tinggi, Kuasa Sultan dan kedudukan dalam Dewan, mereka masih juga nak kelirukan rakyat. Sabarlah Nizar..kalau Allah akan mengangkat seseorang itu sebagai pemimpin, Insyaallah, Nizarlah MB perak. Tetapi kalau Allah dah tetapkan akan menurunkan dan menghina seseorang pemimpin itu, dan kalau Nizar juga orangnya, Nizar kena terimalah dengan hati terbuka. Janganlah nak dipohon sembah derhaka pula...
Kita di Gerik, pun faham, UMNO menang 27 kerusi (tidak termasuk MCA) tetapi PAS ada 6 kerusi aje. Nak harapkan PKR, Osman Sailu dan Jamaluddin dah sokong BN. Tinggal 1 orang Melayu aje lagi dalam PKR. Iyalah ye..27 + 6 + 2 + 1 dah jadi 36 kerusi DUN milik Melayu dan Islam, bakinya 23 kerusi bukan Melayu..sebak sungguh lihatkan bagaimana orang Melayu berpolitik sekarang ini..

No comments:

Post a Comment