::

:::

Sunday, May 10, 2009

Dadah: Suapan RM500.000 ditolak..

Dadah lebih RM200j. Tempatnya di Rompin Pahang. Teman bukan nak catatkan tentang bagaimana dadah yang begitu banyak boleh bolosi tempat - tempat strategik negara. Tentu ada cara untuk atasi. Kalau tak nanti, Malaysia akan dikenali sebagai transit pengedaran dadah antarabangsa dalam skala yang besar.
Tetapi yang teman nak coretkan, tentang seorang anggota polis di Rompin, Pahang yang memegang teguh amanah, ikrar dan seragam yang dipakainya sanggup menolak suapan RM500,000 daripada pengedar dadah yang ditahannya bersendirian. RM500,000.00 bukan nilai kecil. Rasanya anggota polis itupun tak pernah sepanjang hayatnya memegang sekaligus wang sejumlah RM500,000.00. Bahkan mungkin kalau dicampur semua gaji dan elaun yang diperolehinya daripada berkhidmat sehinggalah tarikh beliau menahan dan merampas dadah dalam jumlah yang besar begitu, masih terlalu jauh dengan jumlah RM500,000.00.
Teman tabik. Benar - benar tabik. Sebenarnya ramai lagi anggota polis yang seamanah dan sesetia anggota polis Rompin ini semasa berkhidmat. Biasalah. Dalam ratusan ribu anggota, mungkin ada yang akan menconteng arang ke muka. Jadi teman pun nak tanyalah. Mana nyonya yang bersungguh - sungguh dulu dedahkan kononnya polis telanjangkan warga China, mana apek yang suka sangat gemburkan kisah seorang dua polis yang rasuah, mana tambi yang beria - ia benar membela penjenayah dan penyangak kononnya didera dan mati akibat polis, ataupun ditembak mati dalam serbuan polis. Mananye? Senyap seribu bahasa. Janganlah ada agenda lain. Hanya kerana 90% anggota PDRM terdiri daripada orang Melayu dan bumiputera, kisah polis Rompin ini, sikitpun mereka tidak berterima kasih. Kalaulah najis dadah ini terlepas ke pasaran, cubalah bayangkan berapa banyak anak - anak muda akan tergadai masa depan mereka. Atau mereka tidak peduli kerana mereka tahu, yang banyak terjebak dengan najis dadah nipun ramai yang Melayu dan Bumiputera. Entahlah, tak habis - habis kalau yang diperjuangkan oleh mereka, walaupun mereka itu penjenayah kejam, asalkan orang mereka, tak cukup mikrofon dibelasahnya anggota polis.
Surat khabar pun sama. Kalau cerita polis kena tangkap kerana rasuah ke, apa ke, siap di muka depan. Tapi cerita seorang anggota polis yang cukup berintegriti ni, yang patut di teladani oleh semua pihak, adalah sikit beritanya. Itupun dalam ruangan Nasional, halaman 4, kat bawah aje pun..
Tahniah dan terima kasih anggota polis Rompin. Anda jauh lebih berjasa kepada negara dan bangsa daripada sebahagian politikus Melayu dan bukan Melayu, yang ghairah nak jadi PM dan tubuh kerajaan. Semoga Allah akan merahmati anda.
Kita di Gerik, kadang-kadang jalan depan balai polis Gerik, ditutup seawal 7.00 pagi. Alahai..itulah dua jalan utama nak ke sekolah le, nak ke pejabat ke..kalau dah tinggal 1 jalan yang tinggal, tak ke kelam kabut kita dibuatnya. Jam 8.00 tutup jalan tu, o.k le Tuan..

No comments:

Post a Comment