::

:::

Wednesday, May 27, 2009

Ustazah Waheeda dan Ustaz Akhil Hayy..

Kemunculan Raihan, Rabbani dan Hijjaz, menyemarakkan genre nasyid dalam industri hiburan tanah air. Memberikan pilihan terbaik ketika kebanyakan fanatik muzik memberikan impak kepada kemerosotan akhlak muda - mudi. Bukan setakat lagu dan senikata mereka, tetapi kehidupan mereka menjadi ikon terbaik kepada pencarian membina budaya baik kepada golongan yang tidak dapat lari daripada muzik.
Itulah yang sepatutnya diselami dan dipasak sesungguh - sungguhnya kepada dua anak seni ini yang masuk ke dalam satu aliran kehidupan yang sentiasa disulami glamour dan menjadi perhatian masyarakat. Apatah lagi seluruh umat Islam mengenali kedua - duanya sebagai segelintir artis yang hadir bersama kelompok kecil artis yang melihat Islam sebagai batasan mereka dalam bidang seni. Memberikan nasihat kepada khalayak. Mengingatkan khalayak tentang kesucian Islam. Menjadikan ayat - ayat suci sebagai sebahagian daripada madah dalam lagu mereka.
Kerana itu, fokus masyarakat kepada mereka amat tinggi. Lebih tinggi daripada fokus kepada Siti Nurhaliza. Bukanlah sangat kerana bakat, kemerduan suara atau rupa paras mereka tetapi kerana gema Islam dalam lagu mereka. Roh Islam dalam persembahan mereka. Mereka hadir ke khalayak dengan segala bentuk nasihat dengan iringan kebanggaan khalayak menjadikan mereka sebagai artis Muslim yang tidak menipu agamanya sendiri.
Tetapi sehari dua ini, Ustazah Waheeda dan Ustaz Akhil Hayy ini benar- benar menjadi fokus. Apa yang dipaparkan dalam akhbar tentang Ustazah dan Ustaz ini dikhabarkan dilihat berdua, di pawagam, di tepi pantai ( bersama rakan lain ), dan akhirnya pendedahan isteri Ustaz sendiri tentang hubungan terlarang suaminya dengan Ustazah ini, tentulah mengecewakan masyarakat Islam.
Isteri Ustaz Akhil Hayy rasanya tidak perlukan publisiti atau populirati, tetapi yang peliknya seperti laporan Berita harian 26 mei 2009, Ustaz Waheed pula yang berikan amaran," jangan sampai saya hilang sabar..."
Siapa yang sepatutnya hilang sabar..kata Nabil,"lu pikirlah sendiri.."

No comments:

Post a Comment