::

:::

Sunday, May 3, 2009

Perjalanan yang menggerunkan..

Hari ini ke Ipoh. Melawat anak di asrama. Itu perjalanan rutin 2 minggu sekali. Kebetulan semalam cuti Hari Pekerja. Perjalanan pergi yang menggembirakan. Yang tak gembiranya, anak di asrama tak dapat balik ke rumah walaupun cuti 3 hari. Minggu depan baru boleh balik. Itupun cuti Sabtu dan Ahad sahaja. Tapi tak mengapalah, sekolah tentu ada perancangan terbaik buat anak teman dan rakan - rakannya yang lain.
Jam 6.15 ptg patah balik ke Gerik. Suasana masih riang ria dalam kereta. Sampai berhampiran Sauk dari jauh ternampak orang ramai berkerumun di kiri kanan jalan. Kemalangan. Spontan keluar dari mulut anak. Betullah. Teman perlahankan kereta. Nampak motosikal di atas jalan dan kereta yang remuk. Atas jalan, mangsa masih terbaring dan ada yang membantu. Ambulan pun masih belum sampai. Masih baru lagi nampaknya. Semua diam dalam kereta. Ada kengerian yang tergambar dalam kereta.
Entah bila gamaknya kengerian sebegitu tidak lagi kita lihat di jalanraya yang begitu cantik dan lurus yang sepatutnya tidak berbahaya. Jalan Gerik - Ipoh, bukan 25 tahun dahulu. Tarafnya seperti lebuhraya. Tapi kemalangan ngeri tetap juga berlaku.
Adalah satu perkara biasa untuk melihat orang kampung menunggang motosikal tanpa topi keledar di atas jalanraya utama. Kita pun tak faham, kalaupun mereka tidak mementingkan keselamatan mereka, sekurang - kurangnya jalanraya Gerik - Ipoh amat kerap dilalui peronda polis. Macam orang kampung buat tak kisah sahaja. Betullah mereka orang kampung, tetapi sepatutnya tidak ada sebarang kompromi tentang peraturan berkaitan keselamatan di jalanraya.
Jalan Gerik - Ipoh juga kerap ada perangkap had laju. Selalunya kita tak tahu pun di mana polis yang memerangkap had laju kita. Nampak macam mengendap aje kesalahan pemandu. Lepas itu dapat le saman pos. Alahai..berkesan ke mencegah kesalahan lalulintas ni kalau pendekatannya asyik mengendap aje. Rasanya kalau kehadiran polis ini boleh dilihat di beberapa tempat strategik, teman percaya pemandu akan lebih berhemah. Teringat juga filem - filem yang paparkan kereta peronda polis tunggu di beberapa tempat dan terus kejar pemandu yang laju dan tidak berhemah. Teman percaya pencegahan jauh lebih berkesan daripada mengendap dan menghukum. Janganlah hanya kehadiran polis ini dapat dilihat semasa Ops Sikap sahaja. Kitakan selalu bercakap jangan kerja bermusim. Di luar musim ops sikap pun, teman percaya kemalangan ngeri ini mungkin lebih tinggi kadarnya. Cuma tak di stastitikkan.
Kita sampai di Gerik, ada dua kereta depan balai polis Gerik, orang pun ramai lagi, baru kemalangan le tu..lepas tu sedang minum, kawan beritahu ada kawan teman kemalangan depan KFC, mujurlah tidak teruk sangat..
Kita di Gerik hairan juga, simpang keluar selepas CIMB, MDG letakkan kon, dah tak boleh belok hala ke Batu Dua, tapi akhirnya laluan depan Balai Bomba jadi tempat kenderaan buat U-Turn untuk menghala ke Batu Dua, rasanya lagi bahaya. Tunggu mangsa juga tu..

No comments:

Post a Comment