::

:::

Tuesday, February 23, 2010

Tempat Perlindungan ???

Utusan Malaysia 23.02.2010. Wujudkan tempat perlindungan untuk hamil luar nikah. Kata Menteri Pembangunan Wanita. Lebih kurang sama lah tindakan kita dulu untuk selesaikan masalah HIV dan AIDs. Kita bekalkan kondom.
Permasalahan sebegini kena diselesaikan di peringkat akar umbi. Kena diselesaikan diperingkat anak - anak masih diperingkat rebung. Kena diselesaikan sebelum anak - anak kita lepaskan keluar ke alam kehidupan sebenar. Betul..dan kita amat menyokong tindakan untuk menyelesaikan masalah buang bayi dan bunuh bayi yang tidak berdosa, tetapi dengan terus mengambil penyelesaian kepada penghujung kejadian, tidak akan membantu mempastikan kejadian seperti ini akan dapat dibasmi.
Kembalilah kepada akar umbi yang mencetuskan fenomena buang dan bunuh bayi ini. Pendidikan Agama ? Penguatkuasaan Undang - Undang berbentuk Pencegahan ? Kawalan terhadap media elektronik, media cetak dan internet ? Tindakan tegas ke atas perniagaan tidak bermoral ? Pendatang Tanpa Izin (pun menyumbang besar tu ) ? Banyak sebenarnya tindakan pro aktif yang boleh diambil..cuma janganle lepas tu ada pula mata pelajaran baru disekolah tentang hamil luar nikah ni..sekolah lagi..
Kita di Gerik : Yakin kalau semua memainkan peranan dengan berkesan, InsyaAllah..tetapi turun padang bukan hanya dok berceramah di forum perdana semata - mata..ceramah memang le senang..jom kita fikir dan laksanakan kewajipan sebenar kita ini..

No comments:

Post a Comment