::

:::

Friday, June 12, 2009

DENGGI: Kementerian Kesihatan Mengaku kalah perang..

Utusan Malaysia 10 Jun 2009 halaman 2. Sepatutnya diletakkan sebagai berita besar muka hadapan. Tulisan pula guna warna merah. Tajuknya saja menggerunkan kita. Denggi bukan penyakit ringan. Denggi penyakit yang membawa maut. Kementerian Kesihatan melalui Ketua Pengarah nya mana boleh ada sikap menyerah kalah dan putus asa. Tidak ada sebarang alasan pun untuk KK isytihar tewas dalam peperangan menentang denggi. Kelemahan doktor sama ada di hospital kerajaan atau swasta sepatutnya ditangani bukannya seolah - olah KK tidak dapat mengawal doktor - doktor ni. Tentu ada kuasa, akta, undang - undang yang boleh mengawal doktor - doktor jika berkaitan dengan kesejahteraan rakyat. Kalau pemeriksaan jentik-jentik di premis, pantang terjumpa, terus aje saman. Tapi jika benar doktor - doktor ini tidak profesional dalam tugasannya, terutama berkaitan dengan wabak yang berbahaya ini, takkan KK terus sahaja isytihar kalah. Ini bukan kekalahan menentang denggi, tetapi kekalahan KK dalam menghadapi doktor-doktor yang tidak menjalankan tugasnya dengan profesional.
Ini baru denggi. H1N1 bagaimana pula. lepas sahaja isytihar negara bebas daripada H1N1, dah ada 7 kes baru. Kita pun tak faham bagaimana sebegitu ramai yang terlepas daripada pintu masuk negara. Agaknya lepas isytihar H1N1 bebas, segala bentuk pemeriksaan pun dilonggarkan. Mungkin juga atas alasan supaya pelancong tidak terasa terganggu dengan pemeriksaan ketat bawaan H1N1 di pintu masuk negara. Fikirlah tentang kesejahteraan rakyat. Orang kampung pun tahu denggi dan H1N1 ni bukan penyakit yang boleh diubati dengan panadol. Janganlah lepas ini Ketua Pengarah Kesihatan, umumkan pula KK sudah tewas perang dengan H1N1.
Ikhtiarlah walau bagaimana cara sekalipun jika membabitkan kesejahteraan rakyat. Kerisauan rakyat dengan denggi dan H1N1 ni jangalah ditambahkan lagi dengan kerisauan tentang sikap berputus asa KK dalam isu kesihatan rakyat.

Kita di Gerik, kadang - kadang tertanya - tanya mengenai pemeriksaan kesihatan yang diwajibkan kepada pendatang asing kerana penyakit yang telah pupus dan tidak pernah ada, tiba - tiba muncul kembali. TB, jangkitan bawaan tikus dan pelbagai penyakit pelik - pelik..dah menyerah kalah juga ke..

No comments:

Post a Comment