::

:::

Wednesday, June 10, 2009

Iktibar Daripada Tragedi Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan

Kejam dan zalim. Mangsanya Imam yang sedang membaca Fatihah rakaat kedua dan jemaah Muslim yang sedang bersolat jemaah Isya'. Tempatnya pula di Masjid Furqan, Kg Air Tempayan di Selatan Thailand. Hanya di sempadan tanah air kita.
Siapakah yang tergamak melakukan pembunuhan terhadap muslim yang sedang bersolat dan di dalam rumah Allah ? Mungkinkah seorang Muslim juga terhadap saudara Muslim yang lain. Yang mengucapkan syahadah yang sama, menyembah Allah yang satu. Atau segerombolan bukan muslim yang membarakan api permusuhan agama. Atau kumpulan penjenayah yang merancang supaya sentiasa ada permusuhan antara Muslim dan Buddha di Selatan Thailand yang mempunyai pautan geografi, kebudayaan, pertuturan dan keturunan dengan Melayu di tanah air kita ini.
Ini semua kemungkinan yang boleh dijelmakan, tetapi, kita di Malaysia tidak ketahui siapakah yang bertanggungjawab terhadap peristiwa yang tidak berperi kemanusiaan ini. Dari jauh ini,AlFatihah, kita memanjatkan semoga roh mereka yang terkorban ketika sedang bersolat diterima Allah sebahagi shuhadah dan ditempatkan bersama mereka yang dirahmati.
Namun kita di Malaysia, tragedi ini amat besar iktibarnya jika kita mahu membuka mata dan minda kita. Apakah kemungkinan seperti ini, gambaran darah dan jasad dalam masjid , surau, tokong, kuil dan gereja boleh berlaku dalam negara kita yang aman dan damai ini ? Jawapannya YA.
YA jika kita terus cuba untuk keluar daripada acuan pembentukan negara kita yang merdeka 52 tahun dahulu. Acuan, kesepakatan dan kontrak sosial yang telah dipersetujui menjelang kemerdekaan negara. Kesepakatan yang membawa kemakmuran, keharmonian, perpaduan dan kehidupan masyarakat majmuk yang dicemburui dan gagal dicapai oleh negara - negara lain. Meskipun sejarah keutuhan perpaduan dan muhibbah pelbagai kaum ini dicemari dengan titik hitam 13 Mei 1969, namun kita yang pelbagai ini cepat belajar untuk terus kembali kepada asas kesepakatan yang dipersetujui bagi membolehkan negara kembali makmur dan aman. Natijahnya, kita jugalah, dalam kepelbagaian kaum, etnik, budaya dan kepercayaan, berjaya melahirkan negara Malaysia yang disanjung dan dikagumi oleh seluruh dunia dan mereka ingin belajar daripada Malaysia, bagaimana kita dapat hidup aman dan makmur dalam kepelbagaian ini.
Tetapi secepat mana kita belajar begitulah cepatnya juga kita mudah lupa. Kononnya atas nama pemodenan sosial sejagat, sensisitiviti kaum bukan lagi menjadi perkara yang dititik beratkan. Agenda politik yang hanya bermatlamatkan untuk menguasai kepimpinan negara dan menumbangkan kepimpinan sedia ada, dengan cara menghalalkan apa sahaja cara hatta bermain dengan api permusuhan kaum yang disemarakkan, seolah - olah menjadi mainan politikus bebal dan rakus untuk menawan Putrajaya. Mereka bukan warga yang tidak sedar tentang kemungkinan tragedi seperti di Masjid Furqan boleh berlaku di negara ini. Tentunya bukan sahaja di masjid, bahkan di tokong, kuil dan gereja. Api yang mereka semarakkan ini membakar perlahan demi perlahan yang memungkinkan akan ada letusan yang tidak dapat dipadamkan lagi. Sayang sungguh jika nanti kita mewariskan kepada anak - anak dan cucu-cicit kita negara yang penuh dengan darah dan pengorbanan yang sia - sia, kerana api yang kita nyalakan hari ini.
Kita di Gerik, percaya bahawa kemakmuran dan kekayaan yang dinikmati oleh kaum lain di negara ini adalah hanya kerana Melayu Bumiputera, yang menjadi majoriti dan murah hati, sedia berkongsi dengan semua warga. Namun kita juga amat tidak berkenan jika sudah diberikan betis, paha pun mereka hendakkan..

No comments:

Post a Comment