::

:::

Tuesday, June 9, 2009

Kerajaan Perpaduan: Reaksi DAP keterlaluan, bagaimana PAS?

Kerajaan Perpaduan. Konsepnya masih samar. Maknanya hasrat mewujudkan Kerajaan Perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden PAS, Dato Seri Hadi Awang, masih diperingkat mewar-warkan cadangan. Maknanya kena ada rentetan perbincangan, sama ada terbuka atau tertutup, untuk merangka konsep dan seterusnya melaksanakan cadangan. Masih terlalu panjang. Namun begitu beberapa aspek yang terlalu mudah untuk disepadukan,seperti kepentingan Melayu dan Islam yang membabitkan UMNO dan PAS sepatutnya tidak perlulah perbincangan yang panjang.
Kita memberikan sokongan. Sokongan sepenuh hati jika apa yang dihasratkan dalam pembentukan kerajaan perpaduan ini, membawa kepada kedaulatan dan pengembangan subur syiar Islam dan kelangsungan Melayu di tanah air sendiri.
Namun begitu, kita tertarik untuk melihat respon PAS berhubung sikap menolak cadangan kerajaan perpaduan ini oleh DAP dan PKR. Bahkan kenyataan DAP nampak agak keras dan seolah mengarah Presiden PAS dalam memberikan penjelasan kepada pakatan pembangkang. Bahkan penafian DAP bahawa DAP telah dibawa berbincang seolah - olah mengatakan Presiden PAS berbohong. PKR pula melalui Azmin Ali, memperlekehkan harat dan cadangan PAS dengan mengatakan cadangan pembentukan kerajaan perpaduan ini hanyalah agenda peribadi Timbalan Presiden PAS. Kita perturunkan petikan kenyataan DAP dan PKR seperti yang tersiar dalam Berita Harian 09 Jun 2009.
"Tapi, yang mahu teruskan adalah Pas, jadi mereka kena bagi penjelasan. Kerajaan perpaduan apa yang mereka maksudkan? Mereka mesti jawab pada mesyuarat itu kelak," katanya di Georgetown, semalam. :: Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP::
“PKR juga tidak rasa tergugat dengan kenyataan beliau (Nasharuddin) yang mahu mengadakan rundingan dengan Umno kerana ia bukan melambangkan pendirian Pas, tetapi individu dan kami tidak akan layan pendirian beliau..,” katanya. :: Azmin Ali, Naib Presiden PKR ::
Kita di Gerik, hendak melihat respon PAS, kerana kenyataan ini sebenarnya dilihat memperlekehkan PAS yang beria - ia menyatakan dalam Muktamar baru - baru ini, akan menjadi parti yang dominan dan mengetuai pakatan pembangkang. Kalau dengan desakan sebegini pun PAS tunduk kepada DAP dan PKR, berhentilah daripada bercita - cita untuk mengetuai pakatan..

No comments:

Post a Comment