::

:::

Tuesday, June 9, 2009

Kuota 30% Ekuiti Bumiputera: Tahniah Pemuda PAS..

Terkejut le juga. Pemuda PAS meluluskan usul supaya kerajaan mengekalkan kuota 30% ekuiti peganganBumiputera dalam sektor ekonomi. Terkejutnya kerana dulu PAS beria - ia benar berjanji dengan bukan Melayu terutama semasa PRU, tiada ekuiti 30% bumiputera, tiada hak istimewa bumiputera bahkan kata PAS semasa itu, bukan Melayu pun boleh jadi PM.
Bagaimanapun, teman nak ucapkan tahniah le kepada Pemuda PAS dibawah pimpinan baru ini. Keberanian mengemukakan dan meluluskan usul ini sekurang - kurangnya menunjukkan keberanian Pemuda PAS menongkah arus dalam pakatan pembangkang. Kita akan mengerti reaksi DAP. Juga kita memahami reaksi Gerakan dan MCA. tetapi sekurang - kurangnya kepayahan UMNO dalam memastikan kuota ini dipertahankan, telah ada yang memberikan sokongan. Dan sokongan pula datangnya daripada Pemuda PAS. Sekurang - kurangnya Pemuda PAS berpijak di bumi nyata dalam melihat betapa Melayu dan Islam ini masih tetap perlu diberikan pembelaan dan keistimewaan.
Inilah pembangkang yang kita kehendaki. Apa yang terbaik untuk Melayu dan Islam, janganlah semuanya hendak dibangkang. Bukan setakat dibangkang sahaja, bahkan dijadikan juadah maki hamun dalam ceramah PAS, walaupun mereka tahu bahawa usaha - usaha UMNO adalah membawa kebaikan kepada Melayu dan Islam.
DAP, Gerakan dan MCA, dalam hal ini, serta merta memperlihatkan respon yang negatif. Kita tidak tahu, dengan stastitik kadar kemiskinan tertinggi masih dimiiki oleh masyarakat Melayu, ketiga - tiga parti ini masih senada untuk melihat orang Melayu diperkotak katikkan dalam dunia ekonomi yang mereka kuasai. Liberalisasi dalam 27 subsektor perkhidmatan yang diumumkan kerajaan dijadikan asas pula kepada mereka untuk melihat keseluruhan sektor ekonomi diliberalisasikan sepenuhnya. Dan kita amat yakin, cita - cita mereka hanyalah untuk melihat kepayahan Melayu dalam sektor ekonomi nanti akan membolehkan mereka menguasai sepenuhnya kekuatan ekonomi negara. Dan penguasaan ekonomi akan menjadi pula senjata untuk mereka menjenguk - jenguk pula penguasaan dalam keseluruhan aspek kehidupan di negara kita ini. Gembiralah mereka jika akhirnya Melayu juga menjadi melukut di tanah ibundanya sendiri.
Kita di Gerik, melihat usul Pemuda PAS ini, adalah jelmaan kepada Kerajaan Perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden PAS sendiri..alangkah indahnya jika akhirnya perseteruan umpama berkerat rotan antara UMNO - PAS ini berkubur, dan kita amat yakin tiada siapa pun yang berani sewenangnya mengusik kepentingan Melayu dan Islam. Allahuakbar !

No comments:

Post a Comment