::

:::

Thursday, June 4, 2009

Melayu dikhianati kerana Melayu yang memberi ruang..

Betul.Tepat. Tajuk Tulisan Awang Selamat dalam Mingguan Malaysia 31 Mei 2009 amat tepat. Tepat juga kerana Melayu tidak sampai merusuh dan tunjuk perasaan untuk menyatakan bagaimana mereka terasa dikhianati oleh mereka yang datang dan kemudiannya menikmati, kekayaan, kemakmuran dan keamanan lebih daripada dinikmati oleh orang Melayu sendiri. Mereka diterima sebagai warganegara di Tanah Melayu tanpa perlu menukar nama, budaya dan kepercayaan nenek moyang turun temurun mereka di tanah ibunda mereka. Mereka boleh berinteraksi dalam semua aspek kehidupan dengan Melayu tanpa sedikitpun rasa curiga akan dikhianati oleh Melayu. Lebih daripada itu, mereka tidak berhadapan keganasan dijalanan dan tindakbalas ekstrim seperti Hindraf, dalam memperjuangkan hak Melayu sendiri yang kian banyak dikongsi bersama mereka.
Samy Vellu, dalam kehilangan pengaruh dan sokongan masyarakat India, janganlah hendak menjadi hero masyarakatnya dengan menghantar ingatan supaya Melayu tidak boleh bercakap tentang hak Melayu. Amatlah pelik jika apa sahaja yang diperkatakan oleh orang Melayu tentang hak Melayu dianggap perkauman. Bercakap tentang Sultan dan Raja Melayupun dikatakan perkauman. Bercakap tentang Bahasa Melayu pun dikatakan perkauman. Bercakap tentang hak istimewa pun dikatakan perkauman. Agaknya, bagi orang seperti Samy Vellu, orang Melayu tidak boleh langsung menyebut dan menulis perkataan Melayu, kerana bersifat perkauman dan menyinggung perasaan orang lain. Hinggakan suatu ketika dahulu ada cadangan daripada komponen India dan Cina supaya UMNO juga dibubarkan kerana sifat Melayunya. tetapi pada masa yang sama apalah yang dapat mereka megahkan tentang keahlian parti mereka.
Sudahlah Samy Vellu, hormatilah perasaan Melayu yang telah berkongsi seluruh kekayaan, kemakmuran dan keamanan dengan kaum lain tanpa sedikitpun curiga dan irihati. Melayu tidak punya sebarang hasrat untuk mengambil walau sehuma pun kekayaan, kemakmuran dan keamanan yang dimiliki dan dinikmati kaum lain, cuma berharap kaum lain pandai untuk berterima kasih.
Dan kepada sebahagian Melayu yang cuma pentingkan pencapaian agenda politik semata - mata, memberikan ruang seluas - luasnya kepada mereka untuk memijak kepala kita, menjadi tamak setelah 'kita berikan betis mereka hendakkan paha', beringatlah, kita yang hidup hari ini akan ada keturunan dan generasi Melayu yang akan datang, jangan sampai anak - cucu kita nanti menjadi pengemis di negara sendiri. Dalam senyum manis mereka, peluk tawa mereka, akhirnya nanti merekalah gantang dan kitalah juga yang bakal melukut.
Kita di Gerik, ternampak seakan Samy Vellu dan sebahagian kaumnya hendak dimanjakan..

No comments:

Post a Comment