::

:::

Wednesday, June 3, 2009

Yang lama runtuh, yang baru pun runtuh..

Jaya Supermarket PJ, rasanya masa teman di MPLP, ini antara tempat membeli dan menjamu mata. Setelah sekian lama tidak tahu hidup matinya Jaya Supermarket ini, tiba - tiba dapat berita utama. JS runtuh. 5 terkorban. Runtuh pun semasa proses nak diruntuhkan. Dalam menuju ke negara maju 2020 yang tinggal lebih kurang 10 tahun lagi, kaedah runtuhkan bangunan lama ini pun masih tidak dikuasai oleh pakar negara kita. Kalau kita tonton dokumentari dalam Astro, kita lihat bagaimana hebatnya bangunan lama yang berkali ganda besarnya daripada JS. Insiden sebegini bukan perkara kecil. Amat memalukan negara.

Hari ini pula, Stadium Sultan Mizan di Gong Badak Terengganu pula runtuh. Syukurlah kejadian tidak berlaku ketika ada sebarang aktiviti yang boleh memuatkan 50,000 orang. SSM ini masih baru. Baru setahun digunakan. Kononnya menggunakan teknologi baru dengan bumbung tanpa tiang. Belanjapun hampir RM280juta. Siasatlah dengan telus. Hukum siapa sahaja yang cuai dan menyeleweng kerana ini adalah kehilangan jutaan ringgit wang rakyat. Pemulihannya juga akan menelan belanja besar wang rakyat. Sekali lagi negara mendapat malu..

Kita di Gerik hairan, sesudah terantuk, barulah ada pakar yang memberikan ulasan itu dan ini, penguasa sibuk nak mencipta akta itu dan ini, siasat itu dan ini. Nanti bila kes semakin reda, semuanya pun kembali macam biasa, sehinggalah ada runtuhan baru. ProAktiflah kita. Janganlah jadikan budaya macam kita berikan bantuan kepada yang memerlukan, dah keluar tv dan akhbar barulah kita terhegeh-hegeh nak berikan borang bantuan. Ke mana perginya agensi dan pakar- pakar kita..kajilah semua tempat yang menjadi tumpuan awam, agar benar - benar selamat, kerana kalau berlaku lagi, tragedinya mungkin lebih teruk daripada Highland Tower..

No comments:

Post a Comment