::

:::

Wednesday, December 3, 2008

Ada Respon,tapi..(Jangan Berundur Dato Mukhriz)

Seorang minta supaya Peguam Negara mengambil tindakan undang - undang. Seorang lagi menegaskan kenapa perlu diubah jika sistem yang ada telah berjaya. Tak apalah, sekurang - kurangnya dah pun ada respon. Tapi..
Mereka tidak akan bersetuju. Mereka sepakat untuk tidak bersetuju. Jika hanya satu perkara yang telah menjadi seperti hak istimewa mereka untuk dilayan sebagai warga Malaysia disentuh dan dipertikaikan, mereka terasa juga. pernahkah ada mana - mana pemimpin Melayu terutama daripada UMNO yang menyuarakan agar Peguam Negara mengambil tindakan terhadap kebiadapan mereka mengguris hati orang Melayu selama ini? Tidak berjayakah mereka hidup di Tanah Melayu ini dengan sistem yang telah disepakati oleh pemimpin - pemimpin mereka terdahulu. Adakah sebarang tindakan disiplin diambil terhadap mana - mana pemimpin mereka yang mengeluarkan kenyataan yang secara terang - terang tanpa berhemah dan mengambil kira kepentingan untuk hidup rukun dan damai mempertikaikan apa sahaja yang dilihat menyebelahi Melayu?
Jangan berundur Dato Mukhriz. Dulunya, kita hanya menyempurnakan adat istiadat Melayu dalam meletakkan Keris sebagai perlambangan kepada kesatuan dan budaya Melayu. Kita mencium keris sepertimana Raja - Raja Melayu sebagai perlambangan betapa cintanya kita kepada bangsa kita sendiri, dan sebagai pelindung kita berikrar untuk menjadi benteng pertahanan paling depan dalam mempertahankan survival bangsa dan agama kita. Untuk itu kita dituntut untuk meminta maaf. Ironiknya kita meminta maaf. Meminta maaf kerana kita juga tidak boleh memperlihatkan kecintaan kita kepada budaya dan bangsa kita sendiri. Dulunya ada pemimpin muda mengeluarkan kenyataan yang kononnya mengguris hati mereka, cepat - cepat juga kita memohon maaf.Dulunya ada pemimpin kita menyatakan fakta sejarah mengenai kedatangan imigran semasa penjajahan British ke Tanah Melayu, dan untuk itu kita juga dituntut untuk meminta maaf. Sebagai bangsa berhemah, kita meminta maaf juga kerana kita tidak boleh bercakap walaupun mengenai sejarah tanah air kita.
Dulunya, ada di kalangan mereka yang mencabar sebuah parti Melayu Islam kedua terbesar di negara ini agar 'langkah mayatnya dahulu' jika berhasrat mewujudkan sebuah negara Islam di Tanah Melayu ini. Ironiknya hari ini, itulah pasangan sebantal dan lebih malang lagi, tiada lagi kedengaran gegak gempita penubuhan Negara Islam dicanangkan. Dulunya ada yang menyebut Melayu juga pendatang dan kini ada yang seolah - olah menjadikan jenaka konsep Ketuanan Melayu, jenaka yang boleh membawa mala petaka kepada keharmonian hidup pelbagai kaum di negara ini. Dulunya ada yang menyatakan bahawa orang - orang Melayu lah yang berada dalam UMNO dan penjawat awam yang mengoyakkan borang permohonan bukan Melayu yang memohon ke perkhidmatan awam.Adakah kita menuntut supaya mereka juga memohon maaf?Adakah kita juga menuntut supaya peguam Negara mengambil tindakan perundangan?
Aduhai pemimpin bangsaku..benarlah Melayu itu bangsa pemaaf. Jika disuruh memohon maaf kita cepat memohon maaf, jika mereka tidak memohon maaf, kita juga cepat memaafkan. Kita bukan ingin menjadi tuan, tetapi kita juga tidak mahu bangsa kita dilihat sebagai bangsa yang kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan. Carilah di mana negara didunia ini, kecuali masyarakat Red Indian dan orang asli di sebuah benua kecil, mana ada bangsa pribuminya, yang menjadi majoriti, yang mempunyai Raja untuk didaulatkan, yang menjadi tunjang pemerintahan negara, yang tidak pernah menyekat kaum lain untuk hidup kaya raya, aman dan makmur, yang tidak memaksa kaum lain menukar nama mereka,yang tidak memaksa kaum lain supaya meninggalkan kebudayaan dan adat turun - temurun nenek moyang mereka, akhirnya seolah - olah memberikan juga segala ruang dan peluang untuk mereka mengguris kembali hati bangsa pribumi yang cukup pemaaf dan pemurah ini.
Jangan berundur Dato Mukhriz. Legasi Ayahanda Tun mesti ada zuriat yang menyambungnya. Ayahanda Tun telah membuktikan. Melayu tidak tergadai, bangsa lain tidak terabai. 22 tahun semua bangsa menikmati kemakmuran, kemajuan, kekayaan dan kestabilan negara.
Cabaran besar menanti bangsa. Bukan hanya kerana cabaran yang mula berani dilontarkan oleh bukan Melayu, tetapi kerakusan Melayu sendiri dalam mengamalkan politik balas dendam. Jangan tunduk. Usah dilayan kerenah mereka yang telah dimanjakan sejak zaman penjajahan.
Mereka seolah - olah tidak boleh diusik, tetapi mereka boleh mengusik..

No comments:

Post a Comment