::

:::

Tuesday, December 9, 2008

Ibadah Korban Di Rumah Bonda




Daripada Aisyah r.a. Nabi S.A.W. bersabda,

"Berkorbanlah kamu dengan hati yang redha, sesungguhnya tiap - tiap Muslim yang menghadapkan sembelihannya ke arah kiblat, maka darahnya, kotorannya, dan bulunya itu adalah kebajikan dan bakti kepada timbangannya pada hari kiamat."

Hadis riwayat al-Bukhari

DikTiq takut tengok orang sembelih lembu. Dulu DikTiq nak tengok video orang sembelih lembu pun Dik Tiq ngeri. Tapi Dik Tiq dah 6 tahun. DikTiq beranikan diri untuk datang ke tempat sembelihan. Hari ni Opah buat korban. Opah walaupun dengan hanya wang pencen Tok Wan setiap tahun buat korban. Tiap kali AidilFitri dan AidilAdha Opah panggil jemaah subuh surau untuk takbir dan tahlil selepas subuh di rumah opah. DikTiq nanti bila dewasa, dah kerja, dah ada kehidupan yang selesa, DikTiq jangan lupa buat korban. Untuk Tokwan, untuk Opah, untuk Ayah, Untuk Umi, kakak dan abang. Tentu juga Diktiq taklupa Mak Dah dan Ayah PakLong.


Tengok.DikTiq tangkap gambar.Di belakang DikTiq lembu korban sedang dilapah. DikTiq jangan salah faham. Kita bukan seksa lembu. Lembu tu pun bertuah kerana dipilih untuk dikorbankan. Kita hanya pilih lembu yang paling baik. Dagingnya kita sedekahkan kepada orang miskin. Mereka tidak selalu dapat makan daging segar. DikTiq pun suka bersedekah. Dulu DikTiq sedekah duit raya DikTiq kepada kawan DikTiq di pra-sekolah. Ayah tak marah, Umi pun tak marah. RM70.00 juga DikTiq sedekahkan.


Jadi, DikTig janganlah lupa ibadah korban. Janganlah lupa untuk bersedekah. Nanti kalau ada pula orang kata orang Melayu - Islam ni tak boleh buat ibadah korban kerana menyeksa binatang atau persendakan agama orang lain, DikTiq kena tentang habis - habisan. Kerana itu adalah syiar agama kita, agama Islam.

No comments:

Post a Comment