::

:::

Thursday, December 11, 2008

Bukit Antarabangsa. Betul ke bukan kecuaian manusia ?

Hari ni kita baca kenyataan menteri. Runtuhan tanah di Bukit Antarabangsa bukan disebabkan kecuaian manusia. Kalau kecuaian manusia, 2-3 tahun lepas bina tentu dah runtuh. Jadi sebabnya... semulajadi. Kalau sebab semulajadi maknanya alam pun cuai menjaga strukturnya sendiri. Pelik! Ada struktur alam semulajadi yang dicipta Allah S.W.T. dah berusia ribuan dan jutaan tahun masih tetap kekal, walaupun keadaan geologinya mungkin sama dengan Bukit Antarabangsa. Sebabnya? Tiada tangan manusia yang rakus mengejar keuntungan, dan tiada manusia yang terfikir berkumpul di situ membentuk satu komuniti berasaskan status.
Orang kampung di Gerik pun tahu, tidak ada cacat cela dan salahnya sistem alam yang dicipta Allah. Gunung tetap disitu. Bukit tetap di situ. Hutan juga tetap di situ. Selagi ekosistem alam tidak diganggu gugat, seluruh struktur alam akan tetap kekal di situ. Selagi bukit tidak ditarah, bukit itu akan tetap di situ untuk dinikmati oleh setiap generasi manusia.
Kita bukan pandai tentang geologi dan sistem semulajadi alam. Ilmu Alam di peringkat SPM pun dapat 8 aje. Tapi rasanya kita, seperti orang kampung di Gerik, pun boleh menilai, kalau dah bukit ditarah dan digondol manakala di kaki, di lereng dan di puncak bukit dibina rumah, kononnya elit dan indah, Gunung Kenderong dan Gunung Kerunai di Gerik pun boleh runtuh. Jadi bukankah itu kecuaian manusia namanya.
15 tahun dulu kenapa projek ini diluluskan? 15 tahun dulu mana perginya kajian EIA yang sepatutnya boleh menjangka, 15 tahun kemudian, runtuhan pasti berlaku? Tidak mustahil, 15 tahun lagi akan ada ulangan kepada tragedi Bukit Antarabangsa ini. Tempatnya ? Kemuncak, lereng dan kaki bukit yang diluluskan untuk dibangunkan. Walaupun kita tahu, kita tetap luluskan. Kita tetap teruskan. Kita namakan dengan nama yang indah - indah. Kita bina rumah yang gah - gah. Harganya pula boleh mebiayai satu projek rumah kos rendah.
Rumah yang sepatutnya menjadi tempat yang paling selamat di dunia ini buat orang - orang yang kita sayangi,tetapi bagi kita yang mampu, begitu CUAI apabila membeli..

No comments:

Post a Comment