::

:::

Monday, December 1, 2008

Ketuanan Melayu, Kerajaan Melayu, Bukan Melayu

Berbangkit lagi!!Kita pun hairan. Selepas PRU12, semuanya tentang Melayu di tanah air sendiri tidak boleh itu, tidak boleh ini, tidak boleh begitu dan tidak boleh begini. Tetapi dah jadi resam Melayu, bangsa beradab dan berhemah, jika jari telunjuk sekalipun dihalakan kepada mereka, bangsa yang penuh dengan kesantunan ini akan tetap menunjuk dengan ibu jari dan 4 jari lain tergenggam rapi.
Malanglah bagi sebuah negara yang terbina daripada permuafakatan pemimpin besar pelbagai kaum, yang mencapai kesepakatan selepas sekian banyak Melayu mengorbankan jiwa raga mereka menentang penjajahan, yang mengorbankan hak ketuanan semasa itu atas dasar tolak ansur yang tinggi dan menerima kaum lain sebagai warga di Tanah Melayu dan terus menghormati kesepakatan itu sehingga ke saat - saat jari telunjuk dihalakan ke muka mereka sekalipun, melihat bagaimana permuafakatan pemimpin besar kaum masing - masing dahulunya cuba dihancurkan oleh beberapa orang pemimpin yang jasanya kepada tanah air belumpun sebesar hama.
Benarkah bila BN ditimpa mala petaka, hanya UMNO dan Melayu yang bersalah. Benarkah sekarang ini rakyat menolak parti berasaskan kaum ( tentuya ditujukan kepada UMNO dengan keahlian Melayu dan Bumiputera seramai 3.4 juta orang ). Kita percaya, kalau calon pembangkang Melayu diletakkan di kawasan majoriti bukan Melayu pun, mereka tidak akan menang. Begitu juga jika calon bukan Melayu diletakkan di kawasan majoriti Melayu, mereka juga tidak akan menang.
Di Perak, 34 kerusi ditandingi UMNO, 27 berjaya dimenangi. Tetapi 25 kerusi yang ditandingi komponen BN, MCA, MIC, dan PPP hanya 1 kerusi dimenangi. Lalu, benarkah juga UMNOlah punca kepada kejatuhan kerajaan negeri Perak hari ini.
Cerminlah diri sendiri. Binalah rasa tanggungjawab bersama dalam menghadapi detik - detik sukar ini. UMNO telah memperlihatkan kesungguhan untuk turut bertanggungjawab terhadap mala petaka yang menimpa BN dalam PRU 12, walaupun sebenarnya majoriti orang Melayu masih melihat UMNO sebagai wadah yang tetap konsisten terhadap masa depan dan nasib Melayu di tanah air sendiri.
Hargailah bagaiman UMNO mengenakan tindakan disiplin terhadap seorang ketua bahagian hanya kerana menyatakan sesuatu yang mengguris perasaan bukan Melayu, sedangkan beberapa pemimpin parti komponen terus - terusan menyatakan sesuatu yang melukakan hati orang Melayu tanpa dikenakan sebarang tindakan.
Gerik..tanyalah kepada Ahli Parlimen Gerik mewakili Gerakan dalam BN yang menang di kawasan di mana pengundi bukan Melayu hanya seramai tidak sampai 5,000 orang, bagaimanakah penerimaan Melayu Gerik ketika kempen PRU12, dan selepas kenyataan yang mengguris hati Melayu terutama di Gerik, adakah beliau menghadapi masalah untuk pulang menjalankan tanggungjawabnya kepada pengundi Melayu di Gerik.
Cukup - cukuplah..Melayu tidak pernah menyentuh tentang apa yang dinikmati oleh bukan Melayu. Mereka menikmati kekayaan dan kemakmuran ekonomi, mereka menikmati kehidupan sebagai bangsa yang telah mempunyai tamadun dan budaya sendiri yang tinggi tanpa sedikitpun rasa irihati orang Melayu walaupun Melayu berada dalam peratusan teratas sebagai penduduk termiskin, mereka menikmati sebahagian besar hidangan yang walaupun drencanakan untuk orang Melayu, mereka tidak rugi apa -apa pun jika benar sekalipun Melayu menjadi TUAN di rumah sendiri.
Sama ada ketuanan Melayu atau kerajaan Melayu, bukan Melayu tidak pernah rugi menjadi warga di Tanah Melayu ini bahkan mereka mungkin lebih beruntung jika dibandingkan dengan bangsa mereka di tanah nenek - moyang mereka.
Kita di Gerik..hanya membicarakannya di kedai - kedai kopi di Medan Takong, Thaibah, Riaz, MK, As Salam, Restoran Yunus.......

No comments:

Post a Comment