::

:::

Thursday, December 18, 2008

Bukalah minda seluas - luasnya..

Baru ni pergi KL. Kenduri. Sambil tu sempat lepak di The Mall. Pekena teh tarik. Perbualan berkisar kepada pemilihan UMNO. Bersama kita kira hebatlah juga orangnya. Fokus kepada pemilihan teraju Pemuda. Hebat pandangan. Iyalah mereka pemimpin atasan pemuda. Pelbagai pandangan dan ramalan dilontarkan. Intipati sembang - sembang ini juga hebat, 'memilih kepimpinan bukan perkara mudah. Bukan boleh dibuat main - main.'
Tapi kita agak kecewalah juga. Jika pandangan dan penilaian mereka yang dah cukup hebat ini tentang siapa yang patut menerajui pemuda dan UMNO hanya berkisar kepada terima tak terima ahli UMNO kepada calon berkenaan atau hebat tak hebat calon berkenaan di kalangan ahli UMNO atau boleh ke tak boleh calon berkenaan mengubah UMNO (ke mana?), berjasa ke tak berjasa calon berkenaan kepada UMNO, antarabangsa ke calon berkenaan, kuat ke tak kuat calon berkenaan menyogok wang ringgit dan pelbagai lagi lah..tetapi semuanya hanya berkisar kepada ahli UMNO sahaja.
Kitapun kecewalah. Mereka orang hebat.Ada nama dan ada tempat. Tetapi pemikiran mereka hanya menjangkau dalam persekitaran UMNO sahaja. PRU 12 sepatutnya memberikan mesej yang cukup jelas. Kepimpinan yang dipilih untuk terajui UMNO bukan hanya untuk ahli UMNO, tetapi juga untuk mereka yang berada di luar UMNO. Yang tak jadi ahli UMNO. Tak jadi ahli PR. Kita percaya mereka menunggu dengan penuh minat siapa akan terajui UMNO dan sayap -sayap UMNO.Dan bilangan mereka cukup ramai. Lebih daripada ahli UMNO. Mereka sayangkan UMNO. Mereka tidak lupa jasa UMNO. Mereka akan kembali menyokong UMNO. Tetapi mereka ingin lihat, kebijaksanaan ahli UMNO memilih pemimpin mereka Mac ini. Jika kita tidak bijaksana, jika yang dipilih hanya kerana hendak puaskan hati ahli UMNO sahaja (itupun cuma perwakilan sahaja), mereka tidak akan kembali.
Fikirkanlah, siapa yang kita pilih sebagai pemimpin kita nanti, akan menentukan sama ada UMNO akan kembali mendapat sokongan majoriti 'pengundi senyap Melayu' dalam PRU 13.
Jika kita tidak bijak Mac ini, kita menjadi sebahagian fakta yang menyumbang kepada kehancuran UMNO..bukalah minda kita lebih luas.

No comments:

Post a Comment