::

:::

Thursday, December 4, 2008

Icad Bersunat


Alhamdulillah. anak lelaki kita yang sulung ini dahpun selamat bersunat. Icad tak rasa takutpun. Sebabnya Icad yang minta kat Ayah dan Umi. Dulu masa Icad darjah 4 dah nak bersunat dah. Tapi doktor suruh Icad turunkan berat dan saiz badan. Kali ini dah Tahun 5, Icad sendiri minta. Sebabnya Icad rasa tak seronok sebab Icad yang paling besar dalam kelas tapi belum bersunat. Opah kata Icad kena pakai selepang kuning. Sebab itu tradisi keluarga. Ayah dulupun kena pakai selepang kuning juga. Tapi dulu ayah mandi di sungai, lepas tu naik 'gajah' dan di arak hingga rumah Tok Ayah. lepas ini Icad kena ingat. Icad dah masuk alam dewasa. Icad bukan sahaja kena cemerlang di dunia, tapi icad juga kena cemerlang di akhirat.
Adik Tiq, nak tengok Icad pun takut. Tapi Adik Tiq dah janji dengan Ayah dan Umi nak bersunat bila Tahun 3 nak masuk Tahun 4. Adik Tiq pun berani juga.
Cuma lepas ini, janganlah pula ada yang kata Orang Melayu Islam ini tidak boleh bersunat. Melanggar hak asasi manusia. Mendera kanak - kanak. Kalau macam tu...

No comments:

Post a Comment