::

:::

Wednesday, December 10, 2008

Demo tergamak buat lagu tu..

Dulu heboh ada pimpinan parti politik yang perjuangkan gagasan 'Malaysia-Malaysian' kena tampar kerana sikap kurang ajar terhadap Raja - Raja Melayu. Selepas itu pimpinan daripada parti yang sama juga cabar sebuah parti supaya 'langkah mayatnya dahulu' kalau nak jadikan Malaysia sebuah Negara Islam. Pimpinan daripada parti yang sama juga menghina sekali lagi Raja - Raja Melayu kononya masih berada dalam zaman feudal. Lepas PRU 12 pimpinan parti yang sama juga heboh nak bela babi di kawasan orang Melayu dalam skala yang cukup besar. Pimpinan parti yang sama juga nak pelbagaikan bahasa di papan tanda, bukan sangat nak tarik pelancong tetapi nak bagi tahu bukan orang Melayu sahaja yang ada di bumi Malaysia ini. Lepas itu pimpinan parti yang sama timbulkan pasal 'makanan seperti anjing' ketika di lokap, tujuannya pun nak semarakkan kegelisahan. Maklumlah yang ramai minat jadi polis pun orang Melayu. Sebelum tu timbul pula cerita pimpinan parti yang sama kata azan dan mengaji tak payah guna pembesar suara. Mengganggu.
Tapi sekarang parti ini dah ada pakatan. Parti ini menguasai Pulau Mutiara. Parti satu lagi memerintah Darul Ehsan. Manakala satu parti lagi lebih hebat tetapi ditenggelami dalam pakatan, memerintah Darul Naim dan Darul Aman. Pakatan ini pakai logo masing - masing.
Kita bukan nak sebut pasal pakatan mereka. Nampak molek benar. Kata nak bela babi secara besar - besaran, semua setuju. Kata tak usah lagi sebut pasal negara Islam, semua setuju.
Cuma, kita pun tak sangka 'demo tergamak buat lagu tu'. Di masjid -masjid dan surau - surau yang semasa pemerintahan UMNO dan BN pun memang demo lah juga kuasainya, demo tergamak tampal poster dan ikat sepanduk yang terang - terang ada lambang parti yang macam roket tu. Lambang parti yang secara terang - terang dah berikan amaran kepada rakan sekutu mereka yang menguasai masjid dan surau, 'langkah mayat aku dulu' kalau nak tubuhkan negara Islam. Yang beritahu kepada rakan sekutu yang menguasai masjid dan surau supaya gugurkan perjuangan mengenai Negara Islam jika nak terus dalam pakatan.
Entahlah, masa BN dan UMNO memerintah dulu, kita tak tergamak nak letakkan lambang BN ke, MCA ke, MIC ke hatta lambang UMNO sekalipun dalam perkarangan masjid walaupun yang datang ke tempat kita tu PM merangkap Presiden UMNO dan Pengerusi BN. Kita hormati masjid dan surau sebagai tempat mengerjakan amal ibadat dan menyatukan orang Islam. bahkan kepimpinan di Gerik pun ingatkan kita jangan ada unsur politik kepartian di masjid. Tetapi demo tergamak buat lagu tu, walaupun dah diarahkan oleh istana jangan politikkan institusi Islam seperti masjid. Lebih memilukan, demo tergamak letakkan lambang parti yang tidak sedikitpun memandang kepada "perjuangan Islam" parti sekutu yang menguasai masjid dan surau.
Hari ini, lihatlah di masjid atau surau, kalau ada program ceramah perdana atau aktiviti PR, terpampanglah poster dan sepanduk yang turut tertera lambang parti yang macam roket tu di masjid dan surau.
Cukup - cukuplah. keadaan di Malaysia ni selepas PRU12 nampak tidak lagi berbilang kaum. Tetapi dah jadi 2 kaum sahaja. Bumiputera Melayu(BM) dan Bukan Bumiputera Melayu(BBM). Ketika BBM sehati sejiwa, senada dan seirama dalam perjuangkan hak mereka, yang BM ini terpecah pula ikut agama. BM Islam BM Bukan Islam. BM Islam pulak pecah 3. UMNO, PAS, Keadilan.
Jadikanlah usaha - usaha penyatuan, penguasaan ilmu pengetahuan, peningkatan dalam penguasaan ekonomi, peningkatan ahklak muda mudi dan melahirkan masyarakat Melayu Islam yang punyai kekuatan sehingga tidak ada yang sanggup sebegitu mudah 'menuding jari telunjuknya' ke muka, sebagai satu JIHAD oleh semua orang Melayu Islam.
Jika tidak, tidak ada sebarang maknanya menjadi bangsa majoriti..

No comments:

Post a Comment