::

:::

Tuesday, December 2, 2008

Medan Takong, makan berkuahkan hujan


Medan Takong,namanya unik. Letaknya selepas Balai Bomba Gerik, beloklah ke kanan dan selepas simpang 4 belok pula ke kiri. Disitulah satu - satunya dihimpunkan gerai - gerai makanan Melayu di satu tempat di tengah bandar Gerik. Makanannya, Alhamdulillah sedap - sedap belaka. Daripada gulai kampung, masakan siam hinggalah kepada ikan bakar. Semua ada. Dan dibuka sehingga jam 1.00 pagi. Ketika bandar bandar kecil lain mati menjelang jam 9.00 malam, Gerik hidup sehingga tengah malam kerana Medan Takong.

Tempat strategik ini bukan hanya tumpuan orang luar yang berkunjung atau singgah di Gerik, tetapi tempat pertemuan sahabat handai bertanya khabar dan bersenda gurau. Tapi kalau hujan, dan sekarangpun musim hujan, bocornya di sana sini. Itulah kadang - kadang pengunjung makan berkuahkan hujan. Dialih meja ke kiri pun kena, ke kanan pun kena.

Mungkin boleh dipertingkatkan. Kita percaya MDG mempunyai perancangan yang baik untuk mempertingkatkan segala aspek agar Medan Takong menjadi mercu tanda utama bandar Gerik. Gerainya pun tentu boleh dicat dan diseragamkan. Yang tutup kedai minta dibukakan. Letakkan pula pemancar internet tanpa wayar. Susun kerusi dan meja taman. Sambil makan tentu ada yang boleh memanfaatkan kemudahan di situ. Dan yang pentingnya medan Takong benar - benar dapat menakung air hujan, bukannya menitis ke dalam makanan pelanggan. Barulah sesuai dengan namanya Medan Takong. Selamat Datang dan Menjamu Selera.

No comments:

Post a Comment