::

:::

Wednesday, April 29, 2009

1Malaysia: Chong Sin Woon (CSW) silap..

1Malaysia. Satu bangsa Malaysia. Bukan Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan atau sebagainya. Satu Bangsa Malaysia. Berfikir sebagai satu bangsa Malaysia. Bertindak sebagai satu bangsa Malaysia. Dan di Malaysia, berfikir dan bertindak sebagai satu bangsa Malaysia mestilah dalam lingkungan acuan Malaysia sendiri. Menghormati hak sepatutnya yang diperolehi melalui perlembagaan dan kontrak sosial yang menjana kewujudan Malaysia yang aman, makmur, harmoni dan dilimpahi kekayaan.
Tapi, CSW dalam Berita Harian, Selasa 28 April, cadangkan supaya kuota 10% kemasukan bukan bumiputera ke Matrikulasi hendaklah dihapuskan. Katanya sejajar dengan konsep dan semangat 1Malaysia.
Yakin benar kita, CSW silap. CSW tidak faham. CSW masih berada dalam cara berfikir pasca PRU12 sehingga peralihan kuasa PM dengan Tun Abdullah. CSW masih berfikir, untuk jayakan 1Malaysia, hanya Melayu Bumiputera kena memberi. Hanya Melayu Bumiputera sahajalah satu-satunya punca sokongan kepada BN merosot semasa PRU12.
Kita yakin CSW silap. CSW tidak faham. Ketika sebahagian besar kek kemakmuran negara dinikmati oleh masyarakat CSW, CSW masih juga melihat untuk mengambil apa sahaja keistimewaan yang dinikmati oleh Melayu Bumiputera atas nama 1Malaysia.
CSW bukan calang - calang orang. CSW Pengerusi Biro Pendidikan. Ketika kerajaan diterajui UMNO, Menteri Pelajaran dari UMNO, jauh memikir bukan sahaja mengenai Sekolah Kebangsaan, saya percaya CSW hanya berfikir mengenai SKJC nya sahaja. Dan tiba - tiba CSW minta kuota 10% kemasukan ke Matrikulasi dihapuskan.
Cara CSW berfikir agak berbahaya. Orang Melayu Bumiputera juga berminat dengan SJKC, berminat dengan peluang pendidikan yang jauh lebih baik hasil kekuatan ekonomi masyarakat CSW, berminat dengan kekayaan yang dimiliki masyarakat CSW, berminat dengan penguasaan ekonomi negara oleh masyarakat CSW, berminat dengan kecenderungan ibunda di kalangan masyarakat CSW, berminat dengan peluang pekerjaan terbaik dalam bidang swasta dinikmati masyarakat CSW,dan lagi..dan lagi..dan lagi yang terbaik dinikmati dalam negara yang makmur ini oleh masyarakat CSW.
Sudahlah. Kita berfikirlah tentang menghormati hak orang lain. Hak yang tidak menyebabkan kaum lain dalam negara ini terperosok, terpinggir, menderita, kebuluran dan papa kedana. Hak yang sedikitpun tidak menyebabkan kekayaan, kemewahan, dan pemilikan orang lain kena ditarik balik atau dinafikan. Berfikirlah cara 1Malaysia mengikut acuan Malaysia.
Di Gerik, kontarktor kelas F ramai. Semua Melayu Bumiputera. Selalu diperuntukkan projek. Tapi simen, pasir, kayu, bata hatta sekecil pakupun dibeli di kedai 'hardware' milik masyarakat CSW. Kalau turap jalan, tar kena cari kontraktor India. Keknya untuk orang Melayu, tapi kita konsi ramai-ramai, walaupun kadang - kadang orang lain yang dapat lebih. Kita tak kisahpun. Kitakan cuma ada Satu Malaysia..

No comments:

Post a Comment