::

:::

Friday, April 17, 2009

Tragedi Sungai Kenderong

Sungai Kenderong, menjadi tempat mandi - manda dan bekalan loji Air di Gerik masa kita muda - muda cukup tenang dan menarik. Belum pernah lagi ada tragedi yang menyayat hati sehingga korbankan jiwa. Kita seronok 'bertimbut' di Sungai Kenderong. Bahkan Dato Seri Tajol Rosli, mantan MB Perak ke 9 pun masa mudanya suka main rakit buluh dan rakit batang pisang di Sungai Kenderong. Hari inipun, rumah sederhananya masih ada di tepi Sungai Kenderong.
Tapi malam tadi, kita terkejut bila diberitahu ada murid Tahun 2 dari Tanjong Kala, anak Hanifah Hj Amri, anak saudara Hj Hamdan Amri, di hulu Sungai Kenderong dihanyutkan air deras akibat hujan di hulu Sungai Kenderong. Ramai yang berhimpun di tebing sungai tolong mencari. Di 'gertak' Ulu Kenderong pun masih lagi menunggu dan mencari. Hingga jam 12.00 tengah malam masih belum dijumpai.
Ambillah iktibar. Tragedi tidak mengira mangsa. Walaupun duduk di tepi sungai, sudah serasi dengan sungai, tapi tragedi tetap berlaku. Sekarang musim hujan. Berhati - hatilah.
Takziah daripada kami kepada Hanifah dan Hj Hamdan..

No comments:

Post a Comment