::

:::

Thursday, April 30, 2009

KWAPM : Amanah kepada ibu bapa murid..

Alhamdulillah. Seminggu ni kebanyakansekolah sudah mula menyerahkan bantuan KWAPM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin). Seorang murid yang layak akan dapat bantuan persekolahan RM200.00.Ibu bapa nampak ceria. Rm200.00 bukan satu jumlah yang kecil jika digunakan sebenar - benarnya untuk persekolahan anak-anak. JIka 3 orang anaknya terpilih, bermakna RM600.00.
Di sekolah, bukan sedikit anak - anak yang tidak mempunyai kelengkapan paling asas untuk ke sekolah, alat tulis. Pensil yang lebih pendek daripada jari mereka sendiri, tiada pemadam, tiada pensil warna, tiada pembaris, tiada bekas pensil bahkan buku tulis pun masih belum dicukupi. Anak - anak datang ke sekolah dengan rasa rendah diri kerana serba kekurangan.
Kekurangan kelengkapan paling asas ini, bukan disebabkan faktor kemiskinan wang ringgit, tetapi lebih kepada kemiskinan rasa tanggungjawab dan untuk melihat anak sebagai amanah Allah kepada ibu bapa. Kerajaan memperuntukkan jutaan ringgit bagi membantu ibu bapa menyediakan persekolahan terbaik untuk anak - anak. Dengan wang KWAPM yang diperolehi, kenapa tidak membeli kelengkapan alat tulis ini dengan jumlah yang banyak. Simpan elok - elok di rumah. Pantau beg anak - anak. Pantau kelengkapan tulis anak - anak. pagi sebelum anak - anak ke sekolah, berikan sebatang pensil baru bila didapati pensil anak dah tidak layak untuk digunakan lagi. Anak akan mempunyai semangat baru. Pensil yang diserahkan akan menjadi dorongan dan simbolik kepada si anak, belajar rajin - rajin.
KWAPM, jangan ditafsirkan sebagai Kumpulan Wang Amanah Penjaga Miskin..RM200.00 ini untuk anak - anak kita..

No comments:

Post a Comment