::

:::

Monday, April 20, 2009

Lagi tentang PRK Penanti

Mungkin BN tidak bertanding. Bagaimanapun hasrat pengundi di Penanti perlu dihargai. Kekuatan dan persediaan UMNO Pulau Pinang juga perlu di ambil kira. Lagipun akan ada persepsi yang tidak menguntungkan UMNO dan BN, jika BN mengambil keputusan untuk tidak bertanding. Lagipun agak sukar untuk kita menerima parti daripada pemerintah tidak bertanding. Pelbagai tanggapan buruk boleh dijelmakan.
Selama inipun, kalau UMNO dan BN menang, pembangkang tetap memberikan persepsi buruk tentang kemenangan UMNO dan BN. SPR yang tidak adil la, pengundi hantu la, gunakan jentera kerajaan la, pengundian yang tidak bersih la, dan pelbagai lagi wajah hodoh dijelmakan daripada kemenangan UMNO dan BN.
Tetapi mengalah sebelum masuk gelanggang, modal untuk memburukkan UMNO dan BN lagi la hebat. Pelbagai ketidak upayaan UMNO dan BN serta kabinet baru kepimpinan YAB PM akan diterjemahkan.
Lagipun Penanti dulunya kawasan BN. Kita percaya pembangkang menang dulu pun kerana ada penyokong BN yang merajuk. Bukan kerana pembangkang di lihat mempunyai kredibiliti untuk memenangi hati rakyat. Lihatlah apa yang berlaku kepada Fairuz.
PRK Penanti, gelanggang yang mesti disahut oleh UMNO dan BN. Ini ruang yang dibuka buat UMNO dan BN, terutama di Pulau Pinang untuk menyampaikan kekalutan dalam pakatan Pembangkang. Mendedahkan apa sahaja yang selama ini merugikan masyarakat Melayu Pulau Pinang apabila pakatan pembangkang memerintah negeri. lebih penting lagi, inilah masanya untuk kabinet baru kepimpinan YAB PM, memperjelas dan merealisasikan konsep 1 Malaysia, Rakyat didahulukan Prestasi diutamakan. Mungkin kali ini pengundi Penanti nak sampaikan mesej jelas kepada Anwar..berhentilah memporakporandakan negara..
Cuma jangan ulangi kesilapan Bukit Gantang dan Bukit Selambau dalam kita menuntut kesetiaan pengundi - pengundi bukan Melayu. Juga apalah salahnya kalau di Penanti, UMNO dan BN meletakkan calon yang mempunyai latar belakang serta cendekiawan Islam yang benar - benar memberikan impak kepada calon Pakatan Pembangkang. YB Dato Shahbuddin,misalnya, tentunya melihat bagaimana masyarakat Melayu tidak berbelah bahagi kepada tokoh - tokoh Islam seperti beliau.
Apa salahnya kalau Dato Firdaus, bekas imam besar Masjid Negara, masih muda diberikan peluang..

No comments:

Post a Comment