::

:::

Sunday, April 19, 2009

Aduh Nabil..lu pikirlah sendiri..

Terpeluk. Itu masa ABPBH baru ni. Kata Nabil tak sengaja. Lebih kurang melatah lah. Terkejut disiytiharkan menang Artis Paling Poupular. Kita kira terimalah bila dia minta maaf. Ialah kalau dah melatah, nak buat macam mana.
Tapi hari ni dalam Mingguan Malaysia, Nabil kata dia tak menyesal sebab dia memang sayangkan Irma. Tidak menyesal peluk Irma cuma tempatnya tak sesuai. Lagipun lawak Nabil, peluk Irma bukannya sampai jatuhkan ekonomi negara.
Mengucap panjang kita. Apakah ada pula tempat yang sesuai untuk kita peluk - peluk atau lainnya bagi pasangan bukan muhrim yang beragama Islam ? Bukankah dalam Islam hukum - hakam, halal - haramnya sudah jelas dan terang. Apakah ada kekecualian bagi yang dah bergelar bintang, dah ada kehidupan yang lebih mewah berbanding masa kita jadi 'destpach' dulu.
Kepada kita, jawapan Nabil dalam MM hari ini, menghina Islam juga namanya tu. Apakah kerjaya sebagai artis, tambahlah pulak sebagai pelawak memberikan lesen untuk kita merendahkan martabat agama yang kita anuti.
Bersyukurlah dengan rezeki yang Allah berikan. Kehidupan dah berubah daripada dahulu. Lebih mewah. Lebih dikenali. Sepatutnya bakat yang Allah anugerahkan kepada kita dimanfaatkan untuk menjadi suri teladan kepada peminat - peminat. Kalau nanti kita katakan, kefahaman tentang Islam yang dibawakan Nabil dan segelintir artis lain ini menjadi punca kepada kerendahan akhlak muda - mudi kini, tentulah ramai yang akan melenting.
Tapi bacalah ruangan artis dalam akhbar. Itu belum lagi dalam majalah - majalah hiburan. Adalah satu perkara biasa untuk melihat artis - artis bergambar dalam keadaan berpeluk - pelukan, bermanja - manjaan dan dengan pakaian yang layak dikategorikan seperti hampir telanjang.
Menteri baru yang berkaitan dengan Agama Islam, kenalah lihat - lihatkan. Takkan tak ada usaha untuk mengawal paparan gambar yang mencemarkan kesucian Islam ini dalam akhbar dan majalah. Janganlah asyik nak kena mengendap cari orang berkhalwat je. Yang ini dah terang - terang. Siap dengan gambar. Dan mereka megah pula bergambar. Lepas tu siap kata pula kami masih sembahyang, puasa, umrah. Takkan setakat nak panggil untuk kaunseling, untuk beritahu mereka apa yang mereka buat salah, persendakan agama dan memberi contoh yang tak baik kepada khalayak pun kita tak punya kekuatan. Takkan hanya tolak dengan hati aje. Kalu boleh panggil sama pengarang akhbar dan majalah hiburan yang kononnya atas nama kebebasan akhbar. Sehingga agama pun dipersendakan. Jangan fikir pasal rangking sahaja. Berkorbanlah sikit demi kesucian Islam.Takkan jahil sampai hukum pun tak tahu..
Kita di Gerik, minat juga Siti Nurhaliza, tak payah berkemban dan peluk - peluk pun dan 12 tahun jadi Penyanyi Wanita Paling Popular.

No comments:

Post a Comment