::

:::

Sunday, April 19, 2009

Gimnasium Rakyat..rakyat didahulukan..

Alhamdulillah. Bila dengar arahan MenBeS (Menteri Belia dan Sukan), supaya semua kemudahan dalam Gimnasium Rakyat dipertingkatkan, kita terpanggil untuk nyatakan penghargaan. Penghargaan kerana ini menunjukkan MenBeS baru ini menunjukkan keprihatinannya terhadap keperluan rakyat terutama dari golongan belia. Bukan satu perkara yang tersorok, kebanyakan kemudahan sukan rakyat yang boleh digunakan secara percuma berada dalam keadaan yang mendukacitakan. Mungkin sedikit bayaran boleh dikenakan supaya rakyat juga mempunyai rasa tanggungjawab terhadap kemudahan yang disediakan. Bukan sedikit belanja yang dikeluarkan. Selalunya kalau dah percuma, senang dapat, jarang sangat kita menghargainya. Kalau boleh, serahkan pengurusannya kepada Majlis Belia Daerah.
Itu bagi daerah yang ada Gimnasium Rakyat. Bagi daerah yang ketinggalan, MenBeS kena berikan perhatian. Dulu rasanya ada cadangan hendak bina Mini Kompleks Sukan Rakyat di setiap parlimen. Itu MenBes dulu. Rasanya cadangan ini amat baik. Amat baik untuk menjadi tempat golongan belia berkumpul dan melakukan sesuatu yang lebih berfaedah. Tapi janganlah dah bina cantik - cantik dan serba lengkap, akhirnya dipagar dan ditutup. Kalau dah nama nya untuk rakyat, benarkanlah rakyat memanfaatkan sepenuhnya.
Di Gerik, adalah nampak gelanggang bola keranjang dan 'futsal' (kot?). tapi saiznya, alahai kalau masuk 10 orang pun rasanya dah tak boleh bergerak. Tapi sekurang - sekurangnya ada juga usahawan muda Melayu yang berjaya buka Gelanggang Futsal di Padang Kunyitl. Penuh setiap petang dan malam.
Mungkin MenBes boleh fikirkan jadikan kemudahan sukan ini sebagai satu peluang perniagaan kepada usahawan yang berminat. KeMenBes bangunkan prasarana. Berikan kepada mana - mana usahawan yang berkemampuan untuk menguruskan kemudahan yang disediakan.
Ialah..uruskan tandas berbayar sekarang pun dah cukup lumayan..

No comments:

Post a Comment