::

:::

Friday, April 17, 2009

ISA..

Malam tadi tonton Awani. Bincang pasal ISA. Pasal pembaharuan dalam ISA. Kita setuju dengan Presiden Perkasa.ISA dulu untuk komunis. Bukan tangkap sebarangan. lepas itu ISApun dah berapa kali diperbahurui. Ikut kesesuaian.
Tapi kita tak setuju dengan Ketua Angkatan Pemuda PKR (AKP). Dia asyik sebut tentang keadilan sejagat. Kita tak faham apa itu keadilan sejagat. Amerika yang mengganas di Afghanistan dan Iraq itu ke keadilan sejagat?Israel yang membelasah Gaza tu pun keadilan sejagat juga ke?Perang saudara di sebahagian besar di Afrika tu pun di kira keadilan sejagat juga ke ? 5,000 jiwa yang terkorban pada 11 September dulu pun atas nama keadilan sejagat juga ke? Militan yang bunuh orang awam di Mumbai, di akademi polis di Lahore, pembunuhan di Selatan Thai, penculikan dan pembunuhan di Mindanao, rusuhan di Pattaya, itu semua ke yang dimaksudkan dengan keadilan sejagat.
Itu sekadar beberapa contoh. ISA kononnya menyekat kebebasan suara. Takkan hanya kerana satu dua bloggers yang ditahan ISA, atau ada tak sampai 1000 yang ditahan di Kamunting, kita menafikan hak 27 juta rakyat Malaysia yang cintakan keamanan.
Betul la dah tak ada komunis lagi. Tapi kalau masih ada yang berusaha menimbulkan kacau bilau dalam negara yang aman ini, hendak mempasak fahaman mereka tentang fahaman agama,demokrasi dan kebebasan suara kepada semua rakyat tanpa ambil kira tentang kemanan, kemakmuran dan kerukunan hidup, yang nak cakap apa sahaja tanpa ambil kira natijahnya kepada perpaduan dan keharmonian hidup, rasa nya saya yang tak berapa pandai seperti penganalisis kita yang sering bercakap dalam Awani, lebih kurang macam fahaman dan keganasan yang dilakukan komunis dululah. Namanya aje lain.
Gamaknya kalau kita macam negara jiran, sekolah dibakar, isteri jadi janda, anak jadi yatim, Islam dan bukan Islam bunuh membunuh, dan terkena pula kepada kaum keluarga AKP tu, gamaknya dia pun menyesal asyik dok ulang pasal mansuh ISA dan keadilan sejagat.
Kita di Gerik, di kedai kopi kita bercakap apa sahaja, tak ada sapapun nak intai- intai dan tangkap..tak cukup bebas ke lagu tu...

No comments:

Post a Comment