::

:::

Tuesday, April 14, 2009

Maklumat untuk siapa..

Untuk orang kampung ? Untuk semua rakyat ? Untuk orang asing yang tak seberapa kerat tu ? Atau untuk USA atau Kesatuan Eropah ?
Inilah masalah nya. Kita nak sampaikan maklumat dan penjelasan kepada semua rakyat. Rakyat kebanyakan. Rakyat daripada pinggir gunung dan lautan sehinggalah mendiamai kondominium mewah di kota raya. Tetapi majoritinya orang kampung yang minat dengan Warta Perdana dan Buletin Utama. Kini tambah lagi dengan Awani dan Atma Asia dan Global..
Tetapi daripada Menteri Kita, penjawat tertinggi awam sampaikan ke Ketua Polis Daerah pun bila ditemu ramah hampir kebanyakkannya bercakap dalam bahasa Inggeris. Lepas tu kalau nasib baik ada sarikata...kalau sempat bolehlah baca..tapi pada kita daripada baca baik terus dengar..nasib tak baik dengar pulak bahasa caca marba..lebih malang lagi kita menyampaikan maklumat dalam bahasa Inggeris hanya kerana ada seorang wartawan Inggeris..
Tujuan kita rakyat. Melayu ke , Cina ke India ke, Kadazan ke, Iban ke..27 juta ni bertutur dalam bahasa Melayu..kalau dah cakap bahasa Inggeris, sampai ke maklumat dan penjelasan kepada rakyat..
Bahasa Inggeris penting, tapi maklumat dan penjelasan perlu sampaik ke akar umbi rakyat jauh lebih penting..

No comments:

Post a Comment