::

:::

Saturday, April 11, 2009

Dewan Ulama UMNO

Bukan meniru PAS. Tapi dengan kehadiran Dewan Ulama PAS, PAS dilihat segalanya adalah mengenai Islam. Meskipun banyak daripada tindakan dan pendirian mereka dilihat amat merugikan umat Islam dan Melayu di tanah air ini, tetapi rakyat kampung melihat seolah PAS terlalu dekat dengan Islam. kalaupun mereka kata berkawan dengan syaitan, mempertahankan pemimpin pakatan yang tidak bermoral, bersetuju dengan penghapusan hak istimewa orang Melayu, benarkan orang bukan Islam membaca ayat Quran walaupun lebih kepada unsur mempersenda kesucian Islam, mengkafirkan sesama Islam, berjihad dengan unsur gangsterism ke atas umat Islam yang lain, berpelukan dengan yang secara terang - terangan menolak keluhuran Islam, bersetuju dengan penderhakaan terhadap Raja, institusi yang dibawahnya berpayung hampir kesemua institusi Islam dalam tanah air ini, namun PAS tetap menampakkan merekalah Islam, merkelah ulama, merekalah 'ustaz', merekalah majlis fatwa dan pelbagai lagi.
Apa salahnya untuk UMNO. Yang mempertahan, mengembang dan mendaulatkan Islam selama ini. Memberikan segala keprihatinan terhadap syiar Islam. Mendaulatkan Islam tanpa melihat sebarang ancaman terhadap agama lain. Hanya kerana UMNO dilihat seolah tidak menzahirkan peranan ulama dan cerdik pandai Islam dalam perjuangan parti, tidak memberikan mereka setempatnya dalam perjuangan parti, maka UMNO berjaya dimomokkan oleh PAS sebagai ancaman kepada Islam. Dan rakyat banyak berjaya diberikan persepsi kononnya tiada sebaran jasa UMNO kepada Islam. Sebaliknya PAS mengambil peluang ini untuk menonjolkan seolah merekalah yang meletakkan syiar Islam dalam keadaan kini di negara kita. Sedangkan hanya selain daripada memecah belahkan sesama Islam, apakah sebenarnya jasa terbesar PAS terhadap Islam di Malaysia ?
Dulupun, UMNO lah lebih dahulu mempunyai Dewan Ulama semasa awal penubuhan. Kalaulah tidak kerana Hj Ahmad Fuad, pengerusi Persatuan Ulama dalam UMNO merajuk dan keluar menubuhkan PAS akibat kalah dalam pemilihan Presiden UMNO, mungkin Dewan Ulama UMNO masih tetap ada hari ini.
Berikanlah ruang sewajarnya kepada golongan UMNO dan cerdik pandai Islam dalam UMNO. Kewujudan mereka dalam UMNO akan dapat menepis segala persepsi hodoh terhadap UMNO terutama kerana ulama dan cerdik pandai Islam dalam UMNO mengamalkan kesederhanaan dan tidak bercampur aduk dengan unsur yang boleh memecahbelahkan umat.
Bandingkanlah antara Taib Azamuddin dalam PAS dengan Dato Firdaus dalam UMNO..kedua - duanya bekas Imam Besar masjid Negara...

No comments:

Post a Comment