::

:::

Tuesday, April 14, 2009

Ayo..yo..

Kalau lah kesungguhan mereka meminta jawatan dalam kabinet diterjemahkan dalam mengembalikan sokongan masyarakat mereka kepada BN, alangkah baiknya. Ketika UMNO di saran untuk berubah, dan UMNO benar - benar melaksanakan perubahan, apakah komitmen mereka ? Ketika tsunami politik PRU 12, UMNO dilambakkan segala kesalahan, UMNO dikatakan parti perkauman Melayu yang tidak lagi relevan, dasar - dasar kerajaan yang selama ini mempastikan kemakmuran dan keamanan dikecapi semua kaum dikritik mereka, mereka tidak pernah berfikir untuk berubah. Sebaliknya mereka menyerang UMNO. Lebih malang lagi semasa itulah mereka memperjuangkan kepentingan kaum mereka sehingga ke tahap yang tidak munasabah. UMNO bukan sahaja diserang oleh pembangkang, tetapi turut diancam oleh mereka. UMNO seolah bersendirian menghadapi gelombang tsunami politik yang melanda.
Mereka seolah tidak mahu menerima hakikat bahawa tsunami politik sebenarnya melanda mereka. Orang Cina beralih daripada MCA dan Gerakan kepada PKR dan Pakatan manakala sokongan orang India beralih daripada MIC ke DAP dan PKR. UMNO sejak dahulu hanya berhadapan dengan PAS. Berdasarkan rekod UMNO tidak pernah kalah dengan PAS secara keseluruhan menghadapi PAS.
Kiralah berapa banyak kerusi yang hilang. Lepas tu barulah gunakan akal..layak ke tak layak untuk menuntut yang bukan - bukan..contohilah Dato Seri Ong Ka Ting, walaupun menang tetapi mengakui kelemahan MCA dan menarik diri daripada menyertai kabinet.
Ayo..yo..seperti kata TUN M, rakyat tidak lari daripada UMNO dan BN, tetapi kerana terpaksa, picit hidung pun terpaksalah mengundi pakatan..
Takkanlah daripada 14000 pengundi bukan Melayu di Bukit Gantang hanya 1500 sahaja yang mengundi BN, salah UMNO juga ke ?

No comments:

Post a Comment