::

:::

Wednesday, April 22, 2009

Husam Musa: Ahli PAS tidak mahu pemimpin 'ada agenda belakang tabir'

Buletin Utama TV3 22 April 2009. Kata Husam Musa, ahli PAS orang yang jujur. Orang PAS mahu pemimpin yang 'straight foward'. Orang PAS tidak mahu pemimpin yang ' ada agenda belakang tabir'.
Kita tertarik dengan ungkapan ' ada agenda belakang tabir'. Kalau diertikan bermakna ada di kalangan pemimpin PAS hari ini yang ada agenda belakang tabir. Ada tindakan yang diambil tidak seperti apa yang dikata. Depan ahli PAS, pemimpin ini berkata tentang sesuatu yang menggembirakan ahli PAS yang jujur, dan selepas itu menipu ahli PAS yang jujur. Siapa ? Siapa gamaknya pemimpin PAS yang sanggup ,cakap tak serupa bikin, kepada ahli - ahli PAS yang jujur seperti kata Husam Musa ni. Presiden ke, yang baru - baru ni mencetuskan usaha mewujudkan kerajaan perpaduan demi survival masyarakat Islam dan Melayu yang menjadi majoriti tetapi diperkotak - katikkan akibat kebebalan politik sekerat pemimpin Melayu. Atau Timbalan Presiden yang baru - baru ini menyahut muzakarah PAS - UMNO, juga atas nama perpaduan dan kekukuhan Islam dan Melayu. Atau Ketua Pemuda, yang dilihat sebagai pemimpin muda yang lebih rasional dan berpijak dibumi nyata, disenangi kawan dan lawan dan tidak lagi pertahankan jawatan Ketua Pemuda dalam muktamar PAS Jun ini.
Atau lebih parah lagi, kalau yang dimaksudkan Husam Musa, Tuan Guru sendiri, yang berpendapat apa salahnya kalau Exco Selangor daripada Bukit Lanjan itu nak bertelanjang dalam rumah nya sendiri. Nak biarkan ada lelaki Islam dalam rumah ambil gambar dalam keadaan macam tu. Walaupun begitu kita hormat Tuan Guru sebagai alim ulama tapi bukan sebagai ahli politik.
Ungkapan 'ada agenda belakang tabir' menggambarkan ada yang tidak kena dalam kepimpinan PAS hari ini. Mat Sabu pun dah umum nak bertanding Timbalan Presiden menentang Nasharuddin Isa. PAS sering menyerang UMNO. Harakah daripada muka surat pertama hingga halam akhir, semuanya berkaitan dengan UMNO yang penuh kekalutan walaupun sebahagian besar beritanya hanya berdasarkan khabar angin, dengar-dengar daripada 'sumber yang boleh dipercayai'. Sampaikan ruangan belakang yang kebanyakan akhbar arus perdana siarkan berita sukan, Harakah lebih berminat dengan hentam keromo terhadap UMNO. Itulah sukan Harakah.
Akhirnya, ungkapan 'ada agenda belakang tabir', menyerlahkan wajah sebenar politik PAS. PAS yang Islamik. PAS yang ahlinya jujur. Rupa - rupanya ada juga pemimpin PAS yang cakap tak serupa bikin. Lebih baik jadi macam Nizar, yang jadi MB Perak dibawah payung DAP. Sekurang-kurangnya Nizar lebih menampakkan wajah DAP daripada PAS tanpa selindung. Sekurang-kurangnya dalam tempoh 11 bulan jadi MB, Nizar menampakkan usaha untuk memenuhi hasrat DAP daripada hasrat PAS untuk mewujudkan negara Islam.
Kita di Gerik pun perasan juga, banyak analisis politik kata Husam Musa lebih menampakkan wajah Anwar daripada Hadi Awang dan Tuan Guru..entahlah..siapa sebenarnya 'ada agenda di belakang tabir'.

No comments:

Post a Comment