::

:::

Thursday, April 30, 2009

Ibnu Hashim:Bloggers pun perlu beretika..

Astaghfirullah. Tengokkan nama, blogger seorang ini menjunjung kemuliaan Rasulullah s.a.w, kerana namanya Ibnu Hashim. Macam keturunan Bani Hashim.
Tetapi yang terbaru dimuatkan dalam blog nya memperlihatkan sikap tidak beretika dalam penulisan blognya. Bloggers juga ada etika dan amanah yang perlu dijunjung. Memberi tafsiran tentang sesuatu isu daripada sudut pandangan bloggers, adalah haknya. Tetapi harus diingat bahawa apa sahaja yang dimuatkan kemudiannya akan menjadi milik masyarakat yang melayari blog mereka.
Menceritakan sesuatu berita tanpa usul periksa, tanpa pengesahan daripada pihak yang sewajarnya dan mengaitkan pula dengan individu - individu tertentu tanpa sebarang pembuktian untuk menyokong berita yang dimuatkan, itu fitnah keterlaluan namanya. Itu bukan sumbangan kepada masyarakat namanya. Itu bukanlah kebaikan dan kesyukuran atas kenikmatan kemajuan teknologi maklumat yang diberikan Allah kepada umatnya. Lebih - lebih lagi, jika lalkukan pula keengkaran terhadap nikmat Allah dengan digunakan secara menimbulkan keresahan dalam masyarakat dengan menyebarkan cerita yang tidak benar, fitnah dan bermatlamat hanya untukmenjatuhkan seseorang.
Dalam Islam salah dan betul nya adalah jelas dan mudah untuk dimengerti. Hanya kebebalan kita sahaja yang gagal untuk memilih. Gagal untuk meletakkan diri kita sebagai insan. Gagal untuk memanfaatkan ilmu dan kepakaran kita kepada masyarakat.
Tuduhan melulu Ibnu Hashim yang melibatkan mantan Ketua UMNO Bahagian Gerik, mantan MB Perak ke 9, serta kepimpinan tinggi UMNO Bahagian Gerik menangani isu penahanan beberapa orang Gerik di negara jiran baru - baru ini amat keterlaluan. Tuduhan melulu sehingga mereka - reka cerita kononnya Mantan Ketua Bahagian dan kepimpinan tertinggi Bahagian menyeberang ke sempadan dan membayar sejumlah wang bagi melepaskan mereka yang terlibat. Kitapun tidaklah sangat nak melayani fitnah Ibnu Hashim ini, hanya sekadar nak berikan sedikit nasihat.
Mantan Ketua Bahagian dan UMNO Gerik sejak dahulu tidak pernah berkompromi tentang sebarang masalah sama ada jenayah sivil atau syariah. Sesiapa yang melakukan maka merekalah sendiri yang kena hadapi dan selesaikan. Tidak ada sangkut pautnya dengan UMNO Gerik. Bahkan jika terbukti melakukan jenayah sivil atau syariah oleh mahkamah, peruntukan dalam peraturan UMNO sendiri sudah jelas tentang hukumannya sebagai ahli parti.
Ibnu Hashim kena insaf. Bukan sedikit yang dipaparkan mengenai penerimaan di kalangan kepimpinan pakatan terhadap pelbagai isu moral dan penyelewengan. bahkan mereka secara terang - terang memberikan sokongan yang bukan sedikit, termasuklah kepada seorang exco wanita yang beraksi prono dalam gambarnya di internet..
Ibnu Hashim, bebas bukan bermakna boleh tulis apa sahaja. Ada lagi yang akan mengadili kita...

No comments:

Post a Comment