::

:::

Saturday, April 11, 2009

Politik 'Power Ranger' di negara jiran..

Pernah tengok cerita Power Rangers. Kisah wira biru, merah, kuning menentang raksasa yang menyerang bumi. Anak - anak cukup suka.
Itulah iktibar terbaik supaya kita di Malaysia menyedari bahawa kerajaan yang naik dari jalanan akan tumbang juga dengan demontrasi jalanan. Dulu 'kuning' berarak di jalanan dan tumbang satu kerajaan yang dipilih melalui pilihanraya. lantik PM baru daripada kumpulan 'kuning'. Sudahnya 'merah' pula berarak. Hinggakan PM kita pun terkepung di hotel penginapan. Mungkin tumbang pula kerajaan 'merah'. Lepas ni gamaknya ada pula kumpulan 'biru' tunjuk kekuatan. Entahlah, kalau itu cara kerajaan di pilih, sampai bila bila pun, selagi ada warna, negara tidak akan stabil.
Ambillah iktibar. Fikirkan masa depan anak cucu kita. Sistem pemilihan kerajaan secara demokrasi di negara kita adalah amalan demokrasi terpimpin terbaik di dunia. Sistem pilihanraya kita pun yang terbaik. Tiada sebarang keganasan. Dan lihatlah peralihan jawatan PM di negara kita.
Sebenarnya rakyat di negara lain tentu amat cemburu dengan kecemerlangan dan kematangan demokrasi kita.. cuma kekadang ada juga yang memburukkan kita di negara luar.

No comments:

Post a Comment