::

:::

Thursday, April 30, 2009

Nik Abduh: Generasi Baru PAS ..

Sehari dua ini, berita tentang tulisan Nik Abduh, Anakanda kepada YAB MB Kelantan, Mursyidul PAS menjadi liputan media cetak terutamanya. Kritikan beliau terhadap wujudnya usaha - usaha dalam PAS melaga-lagakan antara Mursyidul PAS dengan Presiden PAS, berkaitan dengan cadangan penubuhan kerajaan Perpaduan merupakan satu dimensi baru dalam kewujudan PAS.
Kita menghormati keberanian Nik Abduh. Ini adalah generasi baru PAS yang tidak lagi merasakan bahawa parti PAS bersih sebersihnya. Sebelum Nik Abduh, segala tentang PAS adalah yang muluk - muluk sahaja. Mereka sahaja yang benar. Mereka sahaja yang Islam.
Kalau kata UMNO haram kerana pakatan dengan MCA dan MIC, bertakbirlah mereka dan haramlah UMNO. Apabila kepimpinan PAS kata, pakatan PAS dengan DAP itu tidak haram, maka bertakbirlah mereka, dan halallah DAP, walaupun Karpal Singh, Pengerusi DAP kata 'langkah mayat aku dulu kalau nak tubuhkan Negara Islam'.
Kalau pemimpin mereka kata UMNO perasuah, bertakbirlah mereka, maka jatuhlah hukum rasuah ke atas UMNO. Apabila pemimpin mereka kata, penyelewengan, rasuah, liwat, gambar prono itu semua hanya sedekah, hak peribadi dan strategi UMNO, maka bertakbirlah mereka dan halal lah segala penyelewengan, rasuah, liwat dan gambar prono.
Kalau pemimpin mereka kata tidak salah pemimpin DAP bacakan ayat suci al Quran, walaupun dengan sebutan seperti buat lawak, sekadar nak ambil hati orang PAS yang hadir sambil beberapa bukan Islam tersengih-sengih macam persenda, maka bertakbirlah mereka seolah - olah sudah berimanlah pemimpin DAP dengan Allah.
Kalau dulu, pemimpin PAS kata ada pemimpin UMNO digambarkan seperti gembala babi hanya kerana nak selesaikan jangkitan JE demi kesejahteraan rakyat, maka bertakbirlah mereka dengan penuh semangat. Apabila pemimpin mereka kata, tidak salah untuk kerajaan Selangor nak bina kandang babi besar - besaran dekat kawasan Melayu, maka bertakbirlah mereka dengan penuh kepercayaan, betullah pemimpin mereka.
Sekadar menyebutkan beberapa kekalutan, kita tabik Nik Abduh. Pedulikan kalau matlamatnya hanya mungkin untuk membela ayahandanya Mursyidul Am PAS. Sekurang - kurangnya telah ada seseorang yang mempunyai pengaruh dan suara dalam PAS yang berani buka mulut dan berkata perkara yang benar dalam PAS. Kita tidak melihat ini sekadar berlakunya keretakan dalam PAS, tetapi lebih teruja melihat ada juga dalam PAS yang bersuara tentang kekalutan dalam PAS. Bukan sekadar bersuara dalam parti tetapi menyuarakan untuk tatapan umum.
Kita di Gerik, melihat PAS juga parti politik....

No comments:

Post a Comment