::

:::

Saturday, April 11, 2009

Kementerian BELIA dan Sukan..

Tahniah Dato Shaberry Chik. Menteri Belia dan Sukan yang baru. Cuma kita nak sampaikan pandangan kita sejak dahulu. cerita tentang Kementerian Belia dan Sukan ini, sebahagian besarnya adalah mengenai sukan. Itupun hanya mengenai segelintir ahli Sukan yang di tatang untuk capai matlamat pingat emas di Olimpik. Masuk bolasepak Piala Dunia. Lebih malang lagi kalau terpaksa pula campurtangan dalam kemelut persatuan sukan.
Tak apalah juga kalau tumpuan kepada sukan ini melebihi tumpuan kepada belia. Kerana sesetengah pendapat kata terkait erat antara sukan dengan belia. Tapi tumpuan sukan yang macam mana? Sukan yang dinikmati oleh rakyat bawahan? Sukan yang dinikmati oleh semua lapisan belia? Rasanya tidak. Di sebahagian besar pelusuk negara, kemudahan sukan dan rekreasi untuk belia begitu ketara kurangnya. Tiada padang bola awam, padang takraw awam, jauh sekalilah nak mimpikan kemudahan sukan awam seperti squash ke, bowling ke, golf ke.
Sudahlah. Perkasakan MSN. Berikan lebih kuasa termasuk dalam urusan semua perkara berkaitan pembangunan dan kemajuan sukan sehinggalah kepada penyediaan kemudahan sukan awam di seluruh negara. Cuma jangan pula bila dibina nanti, dipagar dan diletakkan papan tanda Dilarang Menceroboh, Dengan perintah YD Pertua..
Berikan tumpuan utama kepada belia. Dekati mereka. Fahami kehendak mereka. Bina jati diri mereka dengan bersungguh - sungguh. Manfaatkan kewujudan persatuan - persatuan Belia. Bukan hanya sekadar turunkan peruntukan dan kita rasa tugas kita selesai. Jadi - jadilah. Bila kita baca suratkhabar, berita tentang menteri Belia dan Sukan ni hanya cerita tentang sukan, sukan dan sukan..dan akhirnya kita juga yang sebut belia kini terlepas jerat, belia hari ini tiada jati diri, belia hari ni melepak, belia punk, belia black metal..aduh..
Tempat kita, padang bola cantik dengan astaka yang gah..tapi dipagar dan ada papan tanda Dilarang Menceroboh. Dulu tempat belia berkumpul. Tendang bola hampir 50 orang sebelah..kini belia tempat kita petangnya merempit..salah mereka kah ?

No comments:

Post a Comment